وبلاگ

کلینیک کاردرمانی بزرگسالان

کلینیک کاردرمانی بزرگسالان

کلینیک کاردرمانی بزرگسالان مکانی است که در آن به افراد آسیب دیده و افرادی که دچار بیماری و ناتوانی هستند، کمک می شود تا بتوانند فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرند یا روش انجام این فعالیت ها را دوباره آموزش ببینند. کاردرمانی بزرگسالان شامل فعالیت ‌های مختلفی است. از جمله این فعالیت ها می‌ توان به آشپزی، رانندگی و یا پوشیدن لباس اشاره کرد. در واقع کاردرمانی تمرکزی است که بر روی کمک کردن به بیماران برای انجام دادن فعالیت های روزانه می شود.

کلینیک کاردرمانی بزرگسالان

سالمندانی که در آسایشگاه و یا خانه خود هستند با استفاده از خدمات کاردرمانی می توانند استقلال عملکردی خود را دوباره پیدا کنند. توانایی شناخت گیری را تحریک کرده و برای تفریح و یا جامعه پذیر شدن خود فرصت هایی را به وجود آوردند. در کلینیک های کاردرمانی راهبردهای درمانی مختلفی در نظر گرفته می شود تا بیماران بتوانند دوباره فعالیت های محبوب خود را انجام دهند.
از جمله درمان هایی که در کلینیک کاردرمانی انجام می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ارزیابی مهارت رانندگی
ارزیابی توانایی عملکردی
تعدیل فعالیت‌ها و تغییر محیط
تمرین‌های تقویتی، هماهنگی و انعطاف‌پذیری
بهبود شرایط کار
آموزش روش استفاده از وسایل کمک توانبخشی و انطباقی
ساخت کفی، ارتز و آتل سفارشی برای دست، مچ دست، آرنج و انگشتان
ارگونومی
ارائه درمان دستی توسط متخصصین مجرب و آموزش دیده
تکنیک‌های محافظت از مفصل
درمان لنفاوی
توانبخشی عصبی
توانبخشی شانه، آرنج و مچ دست
گفتار درمانی

متخصص کاردرمانی بزرگسالان

در کلینیک کاردرمانی متخصص کاردرمانی که یک عضو از گروه پزشکی به شمار می آید، روی توانایی های جسمی بیماران تمرکز می کند. به عنوان مثال این متخصص به این نکته توجه می ‌کند که بیمار می تواند کدام بخش از بدن خود را حرکت دهد یا قادر به حرکت دادن کدام قسمت نیست. متخصص کاردرمانی روی توانایی ذهنی بیماران نیز تمرکز می‌‌کند. این متخصص توجه می ‌کند که ذهن بیمار چه موضوعاتی را می تواند پردازش کند یا در پردازش چه موضوعاتی ناتوان است. همچنین این متخصص روی محیط زندگی، محیط کار و تحصیل بیماران و روش های رفت و آمد آنها به این محیط نیز توجه خواهد کرد.

متخصص کاردرمانی بزرگسالان

گفتار درمانی بزرگسالان

گفتار درمانی یکی از موارد مهم است که در رفع مشکلات مربوط به گفتار بسیار کمک کننده خواهد بود. یکی از اهدافی که گفتار درمانی بزرگسالان دارد، بهبود نحوه ارتباط گرفتن با دیگران است. همچنین گفتار درمانی به بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک زیادی خواهد کرد. در کلینیک های کاردرمانی خدمات مختلفی در زمینه گفتار درمانی بزرگسالان ارائه می شود. در ادامه موضوع گفتار درمانی بزرگسالان را بیشتر بررسی می کنیم.
ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند که گفتار درمانی فقط برای کودکان است. اما این اقدام می‌ تواند برای بزرگسالان نیز در نظر گرفته شود. بزرگسالانی که از هر نوع مشکل زبان و گفتار رنج می برند، با استفاده از خدمات گفتار درمانی می توانند به میزان زیادی بهبود پیدا کنند. مشکلات گفتار و زبان به دلایل مختلفی به وجود می‌آیند. برخی از این مشکلات از دوران کودکی آغاز شده و برخی دیگر ممکن است در اثر بروز اتفاقات مختلف رخ داده باشند. در هر دو صورت لازم است که افراد به کلینیک های کاردرمانی مراجعه کرده و از خدمات گفتار درمانی بزرگسالان استفاده کنند.

انواع مشکلات گفتاری در بزرگسالان

اختلالات زبان و گفتار در بزرگسالان شامل موارد زیر است:
مشکلات گفتاری
اختلالات صوت
مشکلات زبانی
آفازی یا زبان پریشی
آپراکسی
دیزآرتری
لکنت زبان
بیماری های مرتبط با گفتار
دمانس یا زوال عقل
مشکلات ارتباطی
ضعف مهارت های ارتباطی
سرطان حنجره
بیماری های دهانی
آسیب رسیدن به سمت راست مغز
آسیب رسیدن به مغز به صورت ناگهانی

درمان های انتخابی برای گفتار درمانی

هنگامی که مشکل به وجود آمده برای فرد عارضه خاصی به همراه نداشته باشد، درمان گفتار درمانی به صورت انتخابی خواهد بود. به عنوان مثال لهجه داشتن یک مشکل شدید نیست. ولی اگر درمان نشود فرد می‌تواند به شکل بهتر و با کیفیت بالاتری با دیگران ارتباط برقرار کند. از جمله درمان های انتخابی که توسط گفتار درمانگر برای بزرگسالان در نظر گرفته می ‌شود، می توان گفتار درمانی لهجه و گفتار درمانی برای افراد ترنس را نام برد.

گفتار درمانی در بزرگسالان چگونه عمل می کند؟

در جلسه گرفتار درمانی فرد گفتار درمانگر در رابطه با دلیل مراجعه به کلینیک سوالاتی از او خواهد پرسید. مواردی مثل شرایط سلامتی، نگرانی‌های گفتاری و بروز هر گونه اتفاق در گذشته نیز توسط گفتار درمانگر بررسی می‌ شود. در این جلسات برای مراجعه کنندگان تمریناتی در نظر گرفته می شود تا آنها را در منزل انجام دهند. بنابراین طرح درمان زیر نظر افراد درمانگر خواهد بود تا هنگامی که فرد بهبودی خود را به دست آورد. طرح درمان با در نظر گرفتن مشکل موجود که برای درمان در نظر گرفته می ‌شود، شامل موارد مختلفی است. این موارد در زیر آمده اند:
ارائه تکنیک هایی جهت بهبود عملکرد بلع
ارائه برنامه های به روز جهت درمان لکنت
بهبود عملکردهای درک و بیان
تمرینات جهت بهبود عملکرد شناختی
ارائه تکنیک های مناسب جهت بهبود اختلال های صوت

گفتار درمانی در بزرگسالان چگونه عمل می کند؟

مزایای گفتار درمانی بزرگسالان

گفتار درمانی بزرگسالان مزایای زیادی به همراه دارد. گفتاردرمانی های مختلفی وجود دارند که با کمک آنها می توان اختلالات گفتاری در بزرگسالی را درمان کرد. برای مثال یک گفتار درمانگر بزرگسالان می‌ تواند در زمینه تغییر و اصلاح لهجه به افراد بزرگسال کمک زیادی کند. برخی از افراد که در یک ناحیه دیگر غیر از محل سکونت خود به دنیا آمده باشند، ممکن است لهجه پیدا کنند و این موضوع روی ارتباط آنها با دیگران تاثیر می گذارد. همچنین داشتن لهجه بر روی اعتماد به نفس افراد تأثیر منفی خواهد گذاشت. در برخی مواقع ممکن است فردی به علت داشتن لهجه موقعیت های شخصی و حرفه‌ای خود را نیز از دست دهد. البته باید به این موضوع توجه کنید که لهجه داشتن به معنی لکنت زبان نیست. اما در گفتار مشکلاتی به وجود می آورد. در این صورت گفتار درمانگر به فرد کمک می کند تا بتواند روی الگوهای گفتاری خود تغییراتی به وجود آورد تا گفتار او بهتر شود.

اختلالات شیوایی گفتار (لکنت)

اختلالات شیوایی گفتار که به آن‌ها لکنت زبان نیز گفته می‌ شود، از جمله مشکلات گفتاری است و هنگامی ایجاد می شود که فرد با زبان دیگر و الگوهای گفتاری آشنایی کامل نداشته باشد. برای مثال اگر فردی دچار لکنت زبان باشد، ممکن است برخی لغات را چند بار تکرار کرده و یا گفتار او قطع شود. در این صورت انتهای لغات را با هم ترکیب می کند و فهم آنها برای شنونده سخت خواهد بود. خدمات گفتار درمانی به این دسته از افراد کمک می کند تا بتوانند عادات گفتاری خود را کنترل کنند.

اختلال در تولید و تلفظ صحیح برخی از صداها

برخی از افراد ممکن است در تولید و تلفظ صحیح برخی از صداها اختلال داشته باشند. در این صورت با گفتار درمانی بزرگسالان می توان این مشکل را برطرف کرد. این دسته از افراد معمولاً مشکلاتی در ساختن سریع لغات خواهند داشت. همچنین از گفتن برخی صداها در انتهای یک لغت خودداری می کنند. ممکن است هنگام صحبت کردن گاهی یک لغت اضافه شود یا لغت به اشتباه تلفظ شود. این موارد از جمله اختلالات در تولید صدا و آواها هستند که در کلینیک کاردرمانی با استفاده از خدمات گفتار درمانی می توان آنها را برطرف کرد.

اختلال در تولید و تلفظ صحیح برخی از صداها

دیزآرتری

منبع اختلال دیزآرتری مشکلات فیزیکی است. هنگامی که عضلات و ماهیچه های صورت ضعیف شوند و یا فرد قادر به کنترل آنها نباشد، این اختلال به وجود می آید. در کلینیک کاردرمانی به افرادی که این مشکل را دارند، کمک می شود تا با خدمات گفتاردرمانی بهبود پیدا کنند.

زبان پریشی یا آفازی

یکی دیگر از مشکلات مربوط به گفتار درمانی، زبان پریشی یا آفازی است. افرادی که دچار این مشکل هستند، در هنگام صحبت کردن و انتقال حرف های خود با مشکل مواجه می شوند. این موضوع روی خواندن و نوشتن آنها نیز تاثیر می گذارد. از جمله دلایلی که باعث شروع زبان پریشی می ‌شود، می‌ توان به بیماری و یا ترومای مغزی اشاره کرد. مواردی مثل سرطان مغز، سکته مغزی و یا برخی عفونت های مغزی باعث بروز این مشکل می شوند. انواع آفازی با هم فرق دارند. ولی در بیشتر مواقع این اختلال روی بخش های خاصی از گفتار تاثیر می گذارد. با وجودی که برخی دیگر برقراری ارتباط را غیر ممکن می کنند. این دسته از افراد ممکن است نتوانند به بهبودی کامل دست پیدا کنند. اما گفتار درمانی روی بهبود چشمگیر افراد در برقراری ارتباط تاثیر خواهد گذاشت.

چه مدت به گفتار درمانی نیاز می باشد؟

هر فردی با توجه به مشکلی که دارد، طرح درمان منحصر به فرد خود را خواهد داشت. بنابراین افراد از درمان تجربه‌ های متفاوتی خواهند داشت. روی طول درمان در جلسات گفتاردرمانی موارد زیر تاثیر می گذارد.
شدت اختلال
سن فرد
میزان تمایل و اشتیاق بیمار برای ادامه درمان
نوع اختلال گفتاری
وجود هر گونه بیماری و شرایط پزشکی

سخن پایانی

یکی از مراکزی که انواع خدمات کاردرمانی را ارائه می دهد، کار درمانی در شرق تهران است. متخصصین این مرکز، با استفاده از دانش، مهارت و تجهیزات پیشرفته برای سلامتی بیماران تلاش می کنند. آنها برای رسیدن به نتایج مطلوب، تکنیک های درمانی متنوعی را به کار می برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + شانزده =