گفتاردرمانی شاخه ای از رشته علوم توانبخشی و تحت نظارت سازمان نظام پزشکی بوده و فارغ التحصیل این رشته آسیب شناس گفتار و زبان و یا گفتاردرمانگر نامیده می شود.

آسیب شناس گفتار و زبان با توجه به دانشی که در زمینه آناتومی اندام های گویایی و عملکرد مغز در زمینه یادگیری زبان و گفتار دارد، مراجع را ارزیابی نموده و با توجه به تشخیص علت اختلال،  برای وی برنامه درمانی طراحی نموده و به خانواده آموزش های لازم جهت بهبود شرایط را خواهد داد. تمامی افراد جامعه در تمامی سنین می توانند در صورت بروز  هر گونه آسیب  در زمینه گفتار و زبان،صوت و بلع به گفتاردرمانی امید شرق واقع در تهرانپارس مراجعه نمایند. در صورت مشاهده علایم  زیر در اولین فرصت به گفتاردرمانی امید شرق مراجعه نمایید تا برنامه درمانی مناسب را دریافت نمایید:

 ۱_ تاخیر در شد گفتار و زبان

کودکانی که در در طی دوران رشد خود سخن گفتن رو به موقع آغاز نمی کنند و یا مهارت های گفتار و زبانی آنها در سطح پایین تری  از سن تقویمی آنهاست دچار تاخیر در رشد گفتار و زبان می باشند.  در صورتی که کودک دو ساله ای دارید که هنوز خزانه واژگان او به ۵۰ واژه نمی رسد حتما جهت ارزیابی بیشتر و دریافت مشاوره به گفتار درمانی امید شرق مراجعه کنید. دلایل متفاوتی می تواند منجر به بروز اختلالات گفتاری شود از جمله اختلالات طیف اتیسم،بیش فعالی، عدم توجه و تمرکز،اختلالات شناختی و هوشی،آپراکسی گفتار و… با تشخیص صحیح و به موقع می توان تاخیر پیش امده را جبران کرد.

۲ _ اختلالات تلفظی و تولیدی

به اختلال در تولید و تلفظ صداهای گفتاری، نظیر جایگزینی صدا،و یا خرابگویی صداها و یا به اصلاح نوک زبانی صحبت کردن گفته می شود. اگر کودک ۴ ساله ای دارید که  هنوز در تلفظ صدا مشکل دارد و یا وضوح گفتارش پایین است جهت ارزیابی و درمان به گفتار درمانی  امید شرق مراجعه کنید.

 ۳_ کم شنوایی و کاشت حلزون

این کودکان در همه جنبه های گفتار و زبان از قبیل خزانه واژگان، جمله بندی، تلفظ واژگان، دستور زبان مشکل دارند در این کودکان تربیت شنوایی و گفتار درمانی در زمان تجویز سمعک توصیه می شود.

 ۴_ سکته و اسیب مغزی

به دنبال سکته و یا ضربه به سر اختلالاتی در درک و بیان ،بلع و تلفظ صدا ممکن است بروز پیدا کند در صورت بروز این اختلالات در مراحل اولیه آسیب شناس گفتار و زبان در بیمارستان و سپس در منزل به بیمار و خانواده آموزش های لازم را خواهد داد و تا زمان بهبودی همراه بیمار خواهد بود.

 ۵_ کودکان مبتلا به فلج مغزی

فلج مغزی به آسیب های مغزی در سن کمتر از دو سال گفته می شود.در این کودکان مشکلاتی در حس دهانی،عدم مهار رفلکس های دهانی،مشکلات درک و بیان و آبریزش دهانم اختلالات بلع دیده می شود.در سنین پایین گفتار درمانی متمرکز بر درمان اختلالات حسی دهانی و آبریزش دهان و بلع  بوده و سپس آموزش  مهارت های درک و بیان از سن یک سالگی اغاز می شود.مرکز امید شرق با داشتن کادرمجرب کار درمانی و گفتار درمانی به صورت تیمی به درمان این کودکان می پردازد.

 ۶- لکنت زبان

به اختلالات در روانی گفتار، لکنت زبان گفته می شود. ناروانی به  سه شکل تکرار،کشش و قفل هم در کودکان وهم در بزرگسالان دیده می شود. لکنت دوران کودکی معمولا بین دو نیم تا پنج سالگی شروع شده واگر مداخلات درمانی و مشاوره به موقع دریافت نشود ممکن است به لکنت دوران بزرگسالی تبدیل شود. البته معمولا هفتاد درصد کودکان بهبود پیدا می کنند، اما درمان به موقع، به خصوص در هفته های ابتدایی شروع لکنت بسیار مهم بوده و دوره درمان را کوتاه تر می کند و احتمال بهبودی را افزایش می دهد. بنابراین با مشاهده اولین علایم لکنت در کودک خود به مرکز گفتار درمانی امید شرق مراجعه کنید تا با درمان به موقع مانع پیشرفت لکنت در کودک خود شوید.

درمان لکنت در بزرگسالان درمان متفاوتی نسبت بهدرمان کودکان دارد، در واقع فرد مبتلا به لکنت یاد می گیرد با روش هایی که درمانگر به او یاد می دهد لکنت خود را کنترل کند و تجربه خوشایندی از گفتار خود کسب نماید.

 ۷_ اختلالات صوت

به اختلالات مربوط به صدا از جمله گرفتگی صدا، زیر و بمی نامناسب صدا، از بین رفتن صدا،دو صدایی و…. گفته می شود. در کنار درمان های دارویی مراجعه به آسیب شناس گفتار و زبان جهت دریافت مشاورات صوت درمانی و ماساژ حنجره توصیه می شود.

۸_اختلالات بلع و یا دیسفاژی

هر گونه آسیب و اختلال در مراحل بلع و جویدن چه در بزرگسالان و چه در کودکان بنا بد هر دلیلی اختلال بلع و یا دیسفاژی نامیده می شود. معمولا دیسفاژی در کودکان ناشی از فلج مغزی و مشکلات حسی و در بزرگسالان به دنبال اختلالت نرولوژیک و سکته ایجاد می شود.

آسیب شناس گفتار و زبان با توجه به دانشی که از آناتومی اندام های گویایی و بلع دارد، با استفاده از تکنیک ها و تحریکات داخل دهانی و ماساژ به بهبود مراحل بلع کمک خواهد نمود و مانع از از دست بلع بیمار و بازگشت بلع به دنبال سکته و سایر اختلالات خواهد شد.

اختلالات یادگیری:

به اختلال در خواندن، نوشتن و ریاضیات در سنین مدرسه، اختلالات یادگیری گفته می شود.

این کودکان علی رغم داشتن هوش طبیعی قادر به خواندن نیستند‌. این دانش آموزان قادر به شناسایی نشانه های نوشتاری و چاپی نیستند.برخی از این کودکلن می توانند  اژه ها را بخوانند ولی مفهوم آن را درک نمی کنند.ویژگی اصلی اختلال خواندن ناتوانی در مهارت خواندن است که با هوش پایین و مشکلات آموزشی قابل توجیح نیست.این کودکان آغلب تاخیر در رشد گفتار و زبان داشته و یا توجه و تمرکز پایینی دارند. بنابراین با کمک آسیب شناس گفتار و زبان و کاردرمانی ذهنی مشکلات این کودکان به راحتی قابل درمان می باشد.