وبلاگ

گفتار درمانی در شرق تهران

گفتار درمانی در شرق تهران

گفتار درمانی در شرق تهران ، خدمات موثری را به مراجعین عزیز ارائه می دهد. گفتار درمانی ، یکی از شاخه های توانبخشی است که با نام پاتولوژی گفتار و زبان هم شناخته می شود. در گفتار درمانی ، اختلالات مربوط به گفتار و زبان مورد بررسی قرار می گیرند.

اختلالات زبان و گفتار

این اختلالات شامل مشکلات مربوط به بیان، روان بودن کلام، تشدید یا پیچش صدا و محدود بودن واژگان می شوند. از جمله مشکلات بیان می توان به تلفظ نادرست کلمات، تکرار صداها یا هجاهای طولانی اشاره کرد. این افراد به دلیل داشتن لکنت زبان، نمی توانند کلمات را به صورت روان ادا کنند. اختلالات تشدید هم در بر گیرنده ی مشکلات مربوط به گام، حجم و کیفیت صدا می شوند. با استفاده از گفتار درمانی می توان این اختلالات را برطرف نمود. تکنیک های گفتار درمانی متناسب با پیشرفت هر بیمار تنظیم می شوند. به مرور زمان از تکنیک های پیچیده تری برای درمان استفاده می کنند.

هدف گفتار درمانی

هدف تمام افرادی که در زمینه توانبخشی فعالیت می کنند، این است که فرد توانخواه نهایت قدرت خود را برای بهبود شرایط زندگی شخصی و اجتماعی به کار برد. خدمات گفتار درمانی برای بهبود اختلالات تلفظی، صوتی و برقراری ارتباط کلامی در ناشنوایان به کار می روند. علاوه بر این، یکی دیگر از اهداف گفتار درمانی، کمک به بیمارانی است که دچار زبان پریشی شده اند. گفتار درمانگر می تواند با استفاده از دانش و مهارت خود، راهکارهایی را به بیماران ارائه دهد. وی همچنین با توصیه ها و مشاوره های خود به افراد جامعه، برای پیشگیری از اختلالات روانی گفتار تلاش می کند. خدمات گفتار درمانی به بیماران عقب مانده ذهنی و سایر کودکانی که از نظر گفتار و زبان دچار مشکل هستند، هم کمک می کند.

هدف گفتار درمانی

گفتار درمانگر یا متخصص گفتار درمانی کیست؟

فردی متخصص است که در زمینه آسیب شناسی گفتار و زبان فعالیت می کند. وی می تواند اختلالات مربوط به ارتباط، درک، صوت، بیان زبان، گفتار، بلع و صدا را تشخیص دهد و به بررسی و درمان آنها بپردازد. گفتار درمانگر یا پاتولوژیست گفتار و زبان با توجه به مشکل بیمار با افرادی مانند متخصص کودکان، شنوایی شناس، فیزیوتراپیست، مربی مدرسه و … در ارتباط است تا در صورت نیاز، از روش های چند جانبه درمان استفاده کند.

گفتار درمانگر یا متخصص گفتار درمانی کیست

گفتار درمانگر در چه حیطه ای فعالیت می کند؟

برای درمان کلیه اختلالات مربوط به زبان، گفتار و بلع می توان از گفتار درمانگر کمک گرفت. وی در زمینه های درمان لکنت زبان، مشکلات تلفظی، اختلالات صدا و یادگیری، آسیب شنوایی، زبان پریشی، گفتار فلجی، شکاف کام و لب، اوتیسم، بلع، بیش فعالی، کم توانی ذهنی و ارتباط مکمل و جایگزین فعالیت می کند. البته دقت کنید که برای بهبود این اختلالات، باید به موقع اقدام نمود.

گفتار و زبان چه تفاوتی با هم دارند؟

در زمان صحبت کردن، یکسری فرایندها در مغز ما رخ می دهد. مغز ما کلمات موردنظر را انتخاب و آنها را جمله بندی می کند. به این فرایند ذهنی، زبان گفته می شود. اعضای دیگری مانند ریه، عضلات حنجره، لب، عضله زبان و … موجب تولید صدا و کلمات می شوند که این امر همان گفتار است. اختلالات زبانی، قسمتی از فرایندهای مغزی هستند و اختلالات گفتاری، بخشی از عملکرد اندام های سر و صورت می باشند. وظیفه ی گفتار درمانگر ، بررسی و درمان این اختلالات است. وی با آناتومی بدن آشنایی دارد و می تواند اختلالات مربوط به بلع را هم درمان کند.

مزایای گفتار درمانی در شرق تهران

گفتار درمانی در شرق تهران، مزایای زیادی دارد.
– افزایش اعتماد به نفس فرد : زمانی که فرد می تواند درست و واضح صحبت کند، اعتماد به نفس وی افزایش می یابد. این امر مانع از گوشه گیری فرد می شود و زندگی اجتماعی وی را بهبود می بخشد.
– کمک به خواندن و نوشتن و تلفظ بهتر حروف : کودکانی که دچار اختلالات گفتاری هستند، نمی توانند حروف را به خوبی درک کنند. آنها همچنین در تشخیص صداها و حروف دچار مشکل می شوند. با استفاده از خدمات گفتار درمانی این اختلالات از بین می روند. کودک می تواند صداها و حروف را به خوبی تشخیص دهد. به این ترتیب، نسبت به مطالعه و خواندن علاقمند می گردد.
– درمان لکنت زبان : با کمک گفتار درمانی می توان در هر سنی، لکنت زبان را درمان کرد. این امر باعث می شود تا فرد در زندگی اجتماعی خود احساس خوبی داشته باشد.
– برخی از بزرگسالان، در اثر سکته یا ضربه به سر، توانایی گفتار، درک صحبت دیگران و بلع خود را از دست می دهند. اگر میزان آسیب کم باشد، گفتار درمانی می تواند به فرد کمک کند. اما در مواردی که شدت صدمات بسیار زیاد باشد، از روش های ارتباطی مکمل و جایگزین برای برقراری ارتباط استفاده می کنند.

مزایای گفتار درمانی

 

گفتار درمانی برای چه کسانی مناسب است؟

تمام افرادی که دچار اختلالات زبان و گفتار هستند، می توانند از خدمات گفتار درمانی استفاده نمایند. این خدمات، مختص سن خاصی نیست. توانایی برقراری ارتباط در مورد کودکان کمتر از 6 سال، با توجه سن آن ها ارزیابی می شود.
افرادی که باید به گفتار درمانگر مراجعه کنند :
– تمام افرادی که دچار لکنت زبان هستند.
– کسانی از مشکلات تلفظی و اختلالات صوتی رنج می برند.
– بیماران مبتلا به اوتیسم
– افراد کم توان ذهنی
– افرادی که دچار سرطان حنجره، زبان یا گردن هستند.
– کودکانی که دیر حرف می زنند.
– کسانی که دچار صدمات مغزی شده اند.
– نوزادان نارس
– کودکان بیش فعال
– بیماران مبتلا به پارکینسون، ام اس، ALS
– افراد دارای سندروم داون، ویلیامز و ….
باید به این نکته توجه کرد که مدت زمان درمان به شرایط توانخواه بستگی دارد. گاهی اوقات برای درمان بیماران، نیاز به زمان بیشتری است. بنابراین، برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید مراحل درمان را به صورت منظم پیگری نمود.

گفتار درمانی در کودکان

کودکان، آسیب پذیرترین قشر جامعه هستند. دوران نوزادی و کودکی مرحله ی حساسی از زندگی هر فرد می باشد. اگر در این دوران، کودک دچار اختلالی شود و درمان نشود، برطرف کردن این مشکل در آینده بسیار سخت تر خواهد شد. درمان اختلالات در دوران نوزادی و کودکی راحت تر است. مغز نوزاد یا کودک، انعطاف پذیری بالایی دارد. به همین دلیل، روش های درمان موثرتر هستند. بیشتر مشکلات زبان و گفتار مربوط به اختلالات مغز می باشند. عواملی مانند مشکلات متابولیک، ژنتیک، سندروم ها، ضربه و آسیب به مغز می توانند باعث بروز اختلالات زبان و گفتار شوند. علاوه بر این، عادت های نادرست و روش های تربیتی اشتباه والدین هم می توانند مشکلات زبان و گفتار را به دنبال داشته باشند.
شاید شما هم در اطرافیان خود والدینی را دیده باشید که کودک آنها در سن 4 سالگی هنوز صحبت نمی کند. برخی از این والدین، این مشکل کودک خود را قبول نمی کنند. این مشکل از نظر آنها طبیعی است و به همین علت به گفتار درمانگر مراجعه نمی کنند.
در مورد اختلالات زبان و گفتار باید بدانیم که عوامل ژنتیک هم دخالت دارند. اما اگر فرایند درمان، به موقع و سریع آغاز شود، فرصت بهبودی کودک بیشتر خواهد بود. اگر این اختلالات در دوران کودکی درمان نشوند، باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی در دوره بزرگسالی می شوند. بهتر است در صورت مشاهده هر یک از این اختلالات، برای بررسی وضعیت کودک خود به گفتار درمانگر مراجعه شود. وی در ابتدا، سابقه ی خانوادگی بیمار را بررسی می کند. سپس در صورت نیاز، از مداخلات درمانی بهره می برد. در صورتی که مشکلی در رشد کودک وجود نداشته باشد، والدین می توانند با خیال راحت به تربیت کودک بپردازند.

گفتار درمانی در کودکان

گفتار درمانی برای کودکان به چه صورت انجام می شود؟

درمانگر با توجه به نوع اختلال کودک اقدام به درمان می کند. در برخی مواقع باید کودک به صورت خصوصی مراحل درمان را بگذراند اما گاهی اوقات، شرکت در کلاس های نیمه گروهی بهتر است. تمریناتی که برای درمان کودکان به کار می روند، متناسب با نوع اختلال، سن و نیازهای کودک هستند. گفتار درمانگر برای برقراری ارتباط خوب با کودک، از روش های بازی، صحبت، خواندن کتاب یا نشان دادن تصاویر و اشیا به کودک استفاده می کند.

بهترین سن برای گفتار درمانی کودک

اختلالات گفتاری در سنین مختلف مشاهده می شوند. این اختلالات همراه با نشانه هایی ظاهر می شوند که در صورت مشاهده این علائم باید به گفتار درمانگر مراجعه نمود. مشکلات گفتاری در کودکان 15 ماهه تا 1 ساله، با علائمی مانند تولید صداهای محدود توسط کودک، عدم توانایی کودک در بیان کلمات ساده مثل بابا، ماما، آب، ناتوانی کودک در فهماندن منظور خود با کمک حرکات دست و سر بروز می کنند. اختلالات گفتاری در مورد کودکان 18 ماهه تا 2 ساله با نشانه هایی مانند ناتوانی کودک در بیان قسمت پایانی کلمات، استفاده کودک از حرکات اشاره برای فهماندن منظور خود، استفاده از عبارت های کوتاه و چند کلمه ای محدود مشاهده می شوند. کودکان 4-2 ساله ای که دایره لغات محدودی دارند و نمی توانند از کلمات جدید استفاده کنند با مشکلات گفتاری مواجه هستند. این کودکان توانایی ساختن جملات کوتاه را ندارند و در بیشتر مواقع نمی توانند منظور خود را بوسیله گفتار انتقال دهند. از نشانه های وجود مشکلات گفتاری در کودکان 5-4 ساله، می توان به لکنت زبان، تکرار پی در پی صداها و کلمات، ناتوانی کودک در اطاعت از والدین یا معلم اشاره کرد.

بهترین سن برای گفتار درمانی کودک

گفتار درمانی کودک 3 ساله

کودکان در 3 سالگی مهارت های مختلفی دارند که از آن جمله می توان به مهارت های اجتماعی، زبان، یادگیری، تفکر، رشد جسمی و حرکتی اشاره کرد. یک کودک 3 ساله در بازی، نوبت را رعایت می کند و متوجه مفهوم مالکیت می شود. می تواند نام، سن و جنسیت خود را بگوید. در مقابل گریه دوست خود، نگران می شود. پازل های 4-3 تکه ای را درست می کند. به راحتی می دود و از وسایل بالا می رود.
برخی از کودکان 3 ساله، توجهی به همسالان خود نشان نمی دهند و در دیدن و شنیدن مشکل دارند. آنها نمی توانند دستورات ساده را درک کنند. جدا شدن از پرستار و مادر هم برایشان دشوار است. کشیدن خط و خطوط برای این کودکان سخت است. با مشاهده ی این علائم در رفتار کودک 3 ساله خود بهتر است از یک گفتار درمانگر کمک بگیرید.

گفتار درمانی کودک 4 ساله

معمولا کودکان فارسی زبان 4 ساله می توانند حداقل 1200 کلمه را بیان کنند. این کلمات شامل اسامی، قید، صفت و فعل می شوند. آنها در صحبت های خود، جملات 5-4 کلمه ای به کار می برند. کودکانی که در 4 سالگی با مشکلات گفتاری روبه رو می شوند، می توانند از گفتار درمانی استفاده کنند. برخی از تمرینات ساده ی گفتار درمانی شامل آواز خواندن، زیاد صحبت کردن با کودک و داستان خواندن برای کودک می شوند.

گفتار درمانی کودک 5 ساله

کودکان 5 ساله با گذشت زمان می توانند توانایی های کافی را در گفتار و بیان به دست آورند. دایره لغات آنها بیش از 2000 کلمه را در بر می گیرد. کلمات را به وضوح بیان می کنند و جملات مرکب را در صحبت های خود به کار می برند. در مورد کودکان 5 ساله ای که با مشکلات گفتاری مواجه هستند می توان از گفتار درمانی کمک گرفت. برخی از تمرینات گفتار درمانی شامل خواندن کتاب داستان، انجام بازی دوست داری در آینده چه کاره بشی، یاد دادن کلمات جدید و حفظ شعرهای ساده می شوند.

گفتار درمانی کودک 6 ساله

اگر یک کودک 6 ساله دچار اختلالات زبانی شود، نمی تواند ارتباط خوبی با اطرافیان خود برقرار کند. بسیاری از والدین به دنبال پاسخ این سوال هستند که آیا کودک من نیاز به گفتار درمانی دارد؟ در پاسخ این سوال باید گفت که اختلالات گفتاری در کودکان با نشانه هایی همراه هستند. برخی از این علائم شامل موارد زیر می شوند.
– استفاده از دایره لغات محدود توسط کودک
– ناتوانی کودک در یادگیری کلمات جدید
– تکرار واژه ها در هنگام صحبت کردن
– جا گذاشتن کلمات اصلی در حین صحبت کردن
– ناتوانی در بیان واژگان و آواها
اگر این نشانه ها را در کودک 6 ساله خود، مشاهده کردید با یک گفتار درمانگر مشورت نمایید. تمرینات گفتار درمانی به کودک کمک می کند تا در زمان صحبت از واژگان بیشتری استفاده کند و به راحتی، با استفاده از کلمات جمله بسازد. همچنین می تواند داستان بگوید و با اطرافیان خود مکالمه نماید.

گفتار درمانی در بزرگسالان

برخی از مشکلات گفتاری همراه فرد به دوران بزرگسالی منتقل می شوند. حتما شما هم افراد بزرگسالی را دیده اید که دچار لکنت زبان هستند یا در تلفظ حروف خاصی مشکل دارند. این اختلالات می توانند اعتماد به نفس فرد را کاهش دهند. برخی از این افراد، کمتر در دورهمی های دوستانه، خانوادگی و کاری شرکت می کنند. مشکلات گفتاری و ارتباطی برای بزرگسالان بسیار اهمیت دارند. چون فرد بزرگسال در دوره ای از زندگی خود قرار دارد که برای مسئولیت های اجتماعی و کسب شغل آماده می شود. این افراد می توانند به گفتار درمانگر مراجعه نمایند و از برنامه های درمانی وی بهره ببرند.

گفتار درمانی در بزرگسالان

گفتار درمانی در بزرگسالان چطور انجام می شود؟

فرایند گفتار درمانی در بزرگسالان با یک بررسی اولیه شروع می شود. درمانگر با توجه به نیازهای فرد، بهترین روش درمان را انتخاب می کند. او از تمریناتی استفاده می کند تا باعث بهبود گفتار، زبان، ارتباط شناختی و بلع بیمار شوند.

چه زمانی به گفتار درمانی در شرق تهران مراجعه کنیم؟

زمان مشخصی برای مراجعه ی افراد به گفتار درمانی وجود ندارد. این زمان با توجه به سن و نوع اختلال متفاوت است. اما باید به موقع برای درمان اقدام شود. سریع ترین زمان ممکن برای درمان اختلال، زمان طلایی می باشد. هر چقدر دوره درمان سریع تر شروع شود، زودتر به نتیجه موردنظر می رسید.
گفتار درمانی برای انواع اختلالات گفتاری زبان
یکی از روش های موثر برای درمان اختلالات گفتاری در افراد، گفتار درمانی است.

گفتار درمانی در شرق تهران برای مشکلات مرتبط با زبان – شنوایی

بر اساس تحقیقات، کودکانی که از مشکل کم توجهی رنج می برند، ممکن است به اختلالات گفتاری مبتلا شوند. در این صورت، آنها نمی توانند صداهایی مناسب با سن خود تولید کنند. ضمن اینکه کیفیت صدای آنها کاهش می یابد. قدرت یادگیری این کودکان نسبت به هم سالان خود کمتر است.

درمان آپراکسی کودکان با استفاده از گفتار درمانی

آپراکسی، یک نوع اختلال عصبی درک نشده است. افراد مبتلا نمی توانند برخی از حرکات را انجام دهند. انواع آپراکسی گفتاری شامل آپراکسی اکتسابی و رشدی می شوند. نوع اول آپراکسی در هر سنی می تواند بروز کند. اما معمولا در بزرگسالان دیده می شود. این افراد، توانایی گفتاری خود را از دست می دهند. نوع دوم، آپراکسی رشدی گفتاری است که از بدو تولد وجود دارد و می تواند بر توانایی کودک در شکل گیری صداها و کلمات اثر بگذارد. کودکان مبتلا باید 5-3 بار در هفته به گفتار درمانگر مراجعه کنند.

گفتاردرمانی در شرق تهران برای تاخیرهای گفتاری

بسیاری از کودکان در هنگام صحبت کردن دچار خطاهای گفتاری می شوند. این حالت بیشتر در کودکانی دیده می شود که به تازگی شروع به صحبت کرده اند. بروز این خطاها در سنین پایین، طبیعی به نظر می رسد. اما با رشد کودک باید این خطاها برطرف شوند. در غیر این صورت، ممکن است کودک دچار اختلال فرایند واجی شده باشد. گفتار درمانی می تواند این مشکل را برطرف نماید.

گفتاردرمانی و درمان اختلال پردازش شنوایی

برخی از کودکان دچار اختلالات پردازش شنوایی هستند. درک گفتار در محیط های شلوغ و تمایز بین صداهای کلمات مشابه برای آنها سخت است. بعضی از رفتارهای آنها این تصور را ایجاد می کند که شاید آنها دچار کم شنوایی باشند. در بیشتر موارد، از گوینده می خواهند تا حرف خود را تکرار کند. کودکانی که دچار APD هستند، در املا و خواندن کلمات با مشکل مواجه می شوند. البته علائم این عارضه در همه کودکان یکسان نیست. برای تشخیص این مشکل در کودکان می توان از یک تیم که شامل معلم، روانشناس وآسیب شناس زبان و گفتار استفاده کرد. اطلاعاتی که این تیم به دست می آورند بسیار مفید است. با این وجود تشخیص واقعی این مشکل باید توسط متخصص شنوایی سنجی صورت گیرد.

اوتیسم و گفتار درمانی

اختلالات طیف اوتیسم که در زبان عامه با اوتیسم شناخته می شوند، دامنه گسترده ای از اختلالات عصبی – رشدی را در بر می گیرد. اوتیسم یا ASD در بیشتر موارد با مشکلات مهارت های اجتماعی و ارتباطی بروز می کند. در مراحل ابتدایی، بهتر است بیمار توسط آسیب شناس گفتار و زبان مورد ارزیابی قرار بگیرد. برای بررسی دقیق نیاز به یکسری آزمایش می باشد. متخصصان برای به دست آورن اطلاعاتی در باره کودک با والدین و مراقبان او صحبت می کنند. به این ترتیب می توانند با رفتارهای کودک آشنا شوند.

گفتار درمانی و اختلالات رشدی کودکان

مهارت های ارتباطی افراد از همان دوران نوزادی آغاز می شوند. نوزاد پیش از اینکه بتواند صحبت کند، با افراد و محیط اطراف خود ارتباط برقرار می کند. اگر مهارت های ارتباطی کودکان دچار اختلال شوند، بر روی رفتارهای اجتماعی و تحصیلی کودک نیز تاثیر می گذارند. شناسایی به موقع این مشکلات و درمان آنها، احتمال ادامه مشکلات یا بدتر شدن آنها را کاهش می دهد. کودکانی که از خدمات گفتار درمانی استفاده می کنند، در خواندن، نوشتن و برقراری ارتباط موفق تر هستند.

گفتار درمانی و اختلالات رشدی کودکان

گفتار درمانی و دیس آرتری

دیس آرتری یا گفتار فلجی، یکی از اختلالات گفتار حرکتی است. این اختلال گفتاری به دلیل آسیب عصبی- عضلانی بروز می کند. در این حالت، ممکن است ماهیچه های دهان، صورت و دستگاه تنفسی ضعیف شده و آرام حرکت کنند. در افرادی که دچار آسیب های مغزی شده اند، این ماهیچه ها اصلا حرکت نمی کنند. کودکان و بزرگسالان ممکن است دچار این عارضه شوند. افراد مبتلا به دیس آرتری که دارای علائمی مانند لکنت زبان، گفتار آرام، محدود بودن حرکت زبان، لب و فک، آهنگ غیر طبیعی صحبت کردن، تنفس سخت، مشکل در جویدن و بلع، کنترل ضعیف بزاق و … هستند، برای بهبود این اختلال می توانند از گفتار درمانی کمک بگیرند.

اختلال زبان بیانی و گفتار درمانی

افراد مبتلا به این عارضه، ممکن است نتوانند جملات پیچیده را به کار ببرند. گاهی اوقات در به خاطر سپردن کلمات هم دچار مشکل می شوند. معمولا این اختلال به بیان محدود می گردد و اثری بر توانایی کودک در خواندن و نوشتن و تولید صدا نمی گذارد. مگر اینکه کودک، ناتوانی های دیگری هم در زمینه یادگیری داشته باشد. دلیل مشخصی برای این مشکل شناخته نشده است. اما عواملی مانند ژنتیک، اوتیسم، اختلالات شنوایی، مشکلات سیستم عصبی مرکزی و … ممکن است در بروز این مشکل نقش داشته باشند. گفتار درمانی می تواند در بهبود این عرضه به شما کمک کند.

بهبود توانایی های ذهنی با استفاده از گفتار درمانی

توانایی های ذهنی و فرایند های شناختی هر فرد شامل توجه، حافظه، قضاوت و ارزیابی، محاسبه، استدلال، تصمیم گیری، درک، تولید زبان و … می شوند. فرایند های شناختی به صورت آگاهانه یا ناخود آگاه شکل می گیرند. این فرایندها در ایجاد دانش جدید نقش دارند.

اختلال زبان دریافتی و گفتار درمانی

کودکانی که از این عارضه رنج می برند، در زمینه درک زبان با مشکلاتی مواجه می شوند. اختلال زبان دریافتی باعث می شود تا این کودکان در سطح پیشرفت درک زبان، نقص های زیادی را نشان دهند. با وجود این کمبودها، عملکرد کودک در زمینه تحصیلی و اجتماعی دچار مشکل می شود. کودکانی که معنی زبان بدن، سوالات، دستورالعمل های پی در پی را درک نمی کنند یا در شناسایی اشیا و تصاویر مشکل دارند، می توانند از گفتار درمانی استفاده کنند. برخی از این کودکان برای درک ترتیب کلمات، واژگان متناسب با سن خود، مکالمات مشارکتی و … مشکل دارند.

اختلال زبان دریافتی و گفتار درمانی

صحبت کردن روان با کمک گفتار درمانی

افرادی که لکنت زبان دارند، نمی توانند به صورت روان صحبت کنند. این امر باعث می شود تا اعتماد به نفس آنها کاهش یابد. معمولا لکنت زبان از دوران کودکی شروع می شود و در برخی موارد تا بزرگسالی ادامه می یابد. به طور کلی لکنت زبان می تواند بر کلیه فعالیت های روزمره فرد تاثیر بگذارد.

تأخیر در حرکت دهانی با استفاده از گفتار درمانی

حرکت های دهانی شامل حرکت لب ها، فک، زبان و گونه ها می شوند. افراد برای خوردن، نوشیدن و گفتار از این ماهیچه ها استفاده می کنند. کودکانی که دچار این اختلال هستند، ممکن است در مسواک زدن و یا نوشیدن با فنجان هم مشکل داشته باشند.

مشکل زبان اجتماعی (اختلالات عمل گرایی)

گاهی اوقات کودک از کلمات محدودی برای بیان استفاده می کند و در زمان مکالمات خود چیزهای نامناسبی می گوید. اگر این حالت در موارد کمی وجود داشته باشد، عادی است. اما اگر در زمان استفاده از زبان اجتماعی رخ دهد و متناسب با سن فرد نباشد، ممکن است به علت یک اختلال عمل گرایی باشد. همسالان این نوع کودکان، از برقراری ارتباط با آنها خودداری می کنند.

پیش آمدگی زبان و درمان آن

این مشکل با نام بلع معکوس یا نابالغ هم شناخته می شود. یک عادت نادرست است که فرد در هنگام بلع، زبان خود را در محل نامناسبی قرار می دهد. در این حالت، زبان او خیلی جلو می آید یا در طرفین قرار می گیرد. این مشکل به دلایلی مانند مکیدن انگشت، تنفس دهانی، آلرژی، گرفتگی بینی، زبان خیلی بزرگ، بلع سخت، ژنتیک و … رخ می دهد. آسیب شناسان گفتار برای رفع این مشکل، یکسری تمرینات طراحی می کنند و در صورت نیاز برای ارزیابی وضعیت بلع، از آزمایش ها کمک می گیرند.

کلینیک گفتار درمانی در شرق تهران

محلی است که متخصصین این حوزه برای درمان مشکلات و اختلالات زبان، گفتار و بلع بیماران تلاش می کنند. این مرکز دارای یک فضای بهداشتی است و درمانگران در آن برای رفع مشکلات بیماران خود از دستگاه های پیشرفته و روش های جدید استفاده می کنند. برای تشخیص نوع اختلال و درمان آن می توانید به کلینیک گفتار درمانی در شرق تهران مراجعه کنید.

کلینیک گفتار درمانی

گفتار درمانی در شرق تهران

مرکز گفتار درمانی در شرق تهران خدمات متنوعی را به مراجعین خود ارائه می دهد. کلیه افراد مبتلا به اوتیسم، لکنت زبان، ناشنوا و کم شنوا، بیماران فلج مغزی و … می توانند از این خدمات بهره مند شوند. گفتار درمانی در شرق تهران از روش های مناسبی استفاده می کند. برخی از این روش ها شامل تمرینات زبانی، بیانی، لب، تنفسی، فک و ارتباط اشیا با کلمات می شوند.

گفتار درمانی در شرق تهران

سخن پایانی

اختلالات زبان و گفتار در هر سنی ممکن است ایجاد شوند. در صورت مشاهده علائم آن، حتما برای درمان اقدام نمایید. گفتار درمانی در شرق تهران با استفاده از متخصصین با تجربه خود می تواند به شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − سه =