وبلاگ

گفتار درمانی در منزل

گفتار درمانی در منزل

گفتار درمانی در منزل یکی از موارد مهم و پر کاربرد می باشد. اگر مشکوک هستید که فرزندتان تاخیر در گفتار دارد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با یک آسیب شناس گفتارو زبان (SLP) در منطقه خود تماس بگیرید. مدارس دولتی به کودکان دارای تاخیر گفتار و زبان، از سن سه سالگی خدمات رسانی می کنند و خدمات آنها رایگان است.
متأسفانه، فرآیند ارزیابی ممکن است چند ماه طول بکشد و برخی از کودکان ممکن است اصلا واجد شرایط نباشند. حتی زمانی که کودک در گفتار درمانی ثبت نام می کند، تمرین در خانه می تواند اثربخشی درمان را افزایش دهد. به این دلایل، والدین اغلب به روش هایی علاقه مند هستند که بتوانند گفتار درمانی را در خانه انجام دهند.

گفتار درمانی در منزل

گفتار درمانی درمنزل

برای اینکه بدانید چگونه می توانید گفتار درمانی را در خانه انجام دهید، مهم است که بدانید یک آسیب شناس گفتار و زبان چگونه با کودک شما کار می کند.

1- ارزیابی:

ابتدا، SLP یک ارزیابی از فرزند شما انجام می دهد، که شامل بررسی تمام زمینه های رشد گفتار و زبان می شود تا ببیند فرزند شما در کدام زمینه ها مشکل دارد. آنها با مقایسه عملکرد کودک شما با هنجارهای رشدی، تصمیم خود را می گیرند.

2- انتخاب اهداف:

در مرحله بعد، SLP چند مورد از این حوزه های مشکل را برای کار در یک زمان انتخاب می کند. در بسیاری از مواقع کودکانی که مشکلات گفتاری و زبانی دارند در چندین زمینه مشکل دارند. هنگامی که درمان را شروع می کنید، مهم است که ابتدا تعداد معقولی از اهداف را انتخاب کنید.SLP معمولاً اینها را بر اساس این که کدام مشکلات بیشتر بر ارتباطات تأثیر می‌گذارند، یا اینکه کدام مهارت‌ها معمولاً زودتر توسعه می‌یابند، انتخاب می‌کند. به عنوان مثال، اگر کودکی فقط قادر به صحبت کردن چند کلمه باشد، اما با صدای (س) نیز مشکل داشته باشد، گفتاردرمانگر ترجیح می دهد قبل از شروع به پرداختن به صداهای خاص، کلمات بیشتری را به او آموزش دهد.

3- ارائه درمان:

هر کودک متفاوت است و به روش های درمانی متفاوتی پاسخ می دهد. وظیفه SLP انتخاب تکنیک درمانی مناسب برای هر کودک و تطبیق درمان زمانی است که کودک به یک تکنیک خاص پاسخ می دهد.

کارهایی که می توانید برای گفتار درمانی در خانه انجام دهید

کارهایی که می توانید برای گفتار درمانی در خانه انجام دهید:

1- می توانید از منابع مطمئن در اینترنت راهنما دانلود کنید. راهنما خلاصه ای از تحقیقات فعلی در مورد آنچه که معمولاً کودکان در حال رشد در سنین خاص قادر به انجام آن هستند، ارائه می کند. این به شما ایده می دهد که فرزندتان در چه مهارت هایی ممکن است به آموزش اضافی نیاز داشته باشد و به شما انگیزه ای برای شروع درمان می دهد.
2- بهترین راه انتخاب اهداف برای والدین، این است که انتخاب کنند چه چیزی بیشتر بر فرزند و خانواد تأثیر گذار است.
3- همکاری با یک آسیب شناس گفتار و زبان بسیار مهم است تا بتواند رویکرد درمانی را انتخاب کند که برای فرزند شما کارآمد باشد. بهتر است هر مهارت را به قطعات کوچکتر یا ساده تر تقسیم کنید و به طور خاص به کودک خود آموزش دهید.

گفتاردرمانی در منزل

سخن پایانی

گفتار درمانی در منزل تاثیر مثبتی بر روی درک و استفاده از زبان و حتی ارتباطات غیر کلامی فرد دارد. بیشتر مشکلات مربوط به گفتار و زبان، به مغز مربوط می شوند. برطرف کردن اختلالات ارتباطی در سنین پایین راحت تر است. چون مغز کودکان، انعطاف پذیری بیشتری دارد. این اختلالات به دلایل مختلفی مانند مشکلات متابولیک، سندروم ها، آسیب مغز، ژنتیک و ضربه رخ می دهند. در برخی موارد، عادت ها و روش های نادرست تربیت والدین هم می توانند باعث بروز این مشکلات شوند. گفتار درمانی در شرق تهران راهکارهای مناسبی برای رفع این اختلالات ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 13 =