وبلاگ

سن مناسب برای گفتار درمانی در کودکان

سن مناسب گفتار درمانی

بهترین سن برای گفتار درمانی سنی است که کودک در آن شروع به عقب افتادن می کند یا زمانی که متوجه می شوید کودک به نقاط عطف خود نمی رسد. کودکان طی چند سال اول زندگی در زمینه گفتار موفقیت های زیادی به دست می آورند. آنها می توانند در عرض چند ماه راه رفتن، صحبت کردن و معاشرت با دیگران را یاد بگیرند. بیشتر مهارت هایی که کودک یاد می گیرد همزمان با محدوده سنی مورد انتظار است. مثلا بیشتر نوزادان در 6 تا 10 ماهگی شروع به سینه خیز رفتن می کنند. همین نقاط زمانی خاص، در رابطه با وضعیت گفتاری نیز وجود دارند. کودک باید تا یک سالگی اولین کلمه خود را گفته و باید تا ۲۰ ماهگی حدود ۲۰ کلمه را یاد گرفته باشد. اگر کودک هنوز به این اهداف نرسیده، وحشت زده نشوید. ممکن است کودک شما در مهارت ‌های زبانی خود کند بوده و کار کردن با یک متخصص گفتاردرمانی برای او مفید باشد. گفتار درمانی در رشد مهارت های گفتاری و زبانی به کودک کمک می کند و مشکلات گفتار را مورد ارزیابی و درمان قرار می دهد. در ادامه به سن مناسب کودکان برای گفتاردرمانی در کودکان می پردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سن مناسب برای گفتار درمانی در کودکان

گفتاردرمانی چیست؟

گفتاردرمانی یا پاتولوژی گفتار و زبان یکی از شاخه های توانبخشی است که به آسیب شناسی اختلالات مربوط به گفتار و زبان می پردازد. این مشکلات شامل مسائل مربوط به بیان، روان بودن کلام، تشدید یا پیچش صدا و محدود بودن واژگان می باشد. در واقع، گفتار و زبان بخش بسیار مهمی از ارتباط برقرار کردن با دیگران هستند. هدف از گفتار درمانی و هر توانبخشی دیگر، استفاده از بالاترین توانایی ممکن از فرد در جهت بهبود شرایط زندگی شخصی و اجتماعی فرد می باشد. گفتاردرمانی برای افرادی که دچار اختلالات بلع، دشواری گفتار و اختلالات ادراک هستند، مفید است. تکنیک های گفتاردرمانی باید مطابق پیشرفت هر بیمار تنظیم شود.

گفتار درمانی

فواید گفتاردرمانی برای کودکان

گفتاردرمانی برای کودکان فواید زیادی دارد. گفتار درمانی فقط در مورد گفتار نیست بلکه شامل زبان نیز می شود. این نوع توانبخشی به بهبود ارتباطات کودکان کمک کرده تا بتوانند افکار و احساسات خود را بیان کنند. همچنین آن ها را قادر به صحبت کردن نموده و برای مدرسه آماده می کند. گفتاردرمانی کودکان، کیفیت صدای آن ها را بهبود می بخشد و عزت نفس و استقلال را در آن ها افزایش می دهد. این نوع توانبخشی به بهبود مهارت های اجتماعی نیز کمک می کند. این مهارت ها را می توان با استفاده از ایفای نقش، برنامه های درمانی خاص، مدل سازی ویدئویی، داستان های اجتماعی و … تقویت نمود. تاخیر در گفتار مشکلاتی در گوش دادن، خواندن و نوشتن ایجاد می کند. مهارت های خواندن و سواد می توانند به طور قابل توجهی در برقراری ارتباط کمک کنند. با گفتار درمانی می توان خواندن را نیز آموخت. گفتاردرمانی به کودکان کمک می کند تا مهارت های ارتباطی خود با سایر افراد را بهبود بخشند.

فواید گفتاردرمانی برای کودکان | سن مناسب برای گفتار درمانی در کودکان

گفتاردرمانی از چه سنی باید شروع شود؟

بهترین سن برای گفتاردرمانی سنی است که کودک در آن شروع به عقب افتادن می کند یا زمانی که متوجه می شوید کودک به نقاط عطف خود نمی رسد. هیچ وقت برای شروع درمان خیلی زود یا دیر نیست. کودکانی که اصلا صحبت نمی کنند معمولا در حدود 18 ماهگی برای ارزیابی گفتار و زبان به متخصص مراجعه می نمایند. کودکانی که با ناتوانی متولد می شوند اغلب درمان را از نوزادی شروع می کنند.

گفتاردرمانی از چه سنی باید شروع شود؟

سن مناسب برای گفتار درمانی در کودکان

توجه به روند رشد گفتاری کودک، تشخیص نیاز آن به گفتار درمانگر و تعیین سن مناسب کودک برای گفتار درمانی برای والدین کمی دشوار می باشد. بعضی از والدین نسبت به گفتاردرمانی مطمئن نیستند، اما باید بدانید که گفتار درمانی یک منبع فوق العاده است. مراجعه به گفتاردرمانگر به این معنا نیست که مشکلی اساسی وجود دارد. این فقط یک راه موثر برای کودک شما است که بتواند از توانایی های خود برای برقراری ارتباط و بیان کلمات استفاده کند. گفتار و زبان به طور ذاتی با دیگر انواع راه‌ های برقراری ارتباط اجتماعی مرتبط هستند. گفتار درمانگر در حقیقت به تمام جنبه های ارتباطی از جمله ارتباطات غیر کلامی نیز کمک می ‌کند و این مسئله صرفا منحصر به مشکلات گفتاری و کلامی نخواهد بود. عموما کودکان در 12 ماهگی شروع به صحبت می کنند و گاهی نیز در حدود ۱۸ ماهگی حرف زدن را شروع خواهند کرد. این مسئله جای نگرانی ندارد. قبل از یک سالگی کودک می ‌تواند صحبت دیگران را درک کند و در ۱۸ ماهگی کودک می ‌تواند از کلمات به صورت جمله بندی استفاده نماید. اگر کودک شما از 12 الی 18 ماهگی شروع به صحبت نکرد حتما به گفتاردرمانگر مراجعه نموده و علت را بررسی کنید تا مشکلات دیگری به وجود نیاید.

سن مناسب برای گفتار درمانی در کودکان

توانایی های رفتاری و گفتاری کودک در سنین مختلف

کودک تا سن 4 سالگی به رشد گفتاری و بهبود توانایی های خود می رسد. برای ارزیابی کودک و تشخیص علائم مشکلات گفتاری در آن باید با توانایی های رفتاری و گفتاری کودک در سنین مختلف آشنایی داشته باشید.

• 3 ماه اول
در سه ماه اول کودک باید لبخند بزند و یا به سادگی نسبت به صحبت کردن دیگران واکنش نشان دهد. همچنین برای برقراری ارتباط از تماس چشمی بهره می برد. در این سن کودک به صداها واکنش نشان داده و می تواند صدای والدین خود را تشخیص دهد. همچنین با تغییر صدای گریه، خواسته های خود را بیان می‌ کند. در صورت عدم برقراری تماس چشمی و یا لبخند نزدن، والدین باید نسبت به روند رشد گفتاری کودک خود توجه بیشتری نمایند.

توانایی های رفتاری و گفتاری کودک در سنین مختلف | سن مناسب برای گفتار درمانی در کودکان

• 4 تا 6 ماهگی
بین 4 تا 6 ماهگی نوزادان با آوا و نت های صدا خود را آزمایش کرده تا بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. در حقیقت صداهای نامفهومی مانند گوگو یا کوکو از خود در می آورند. در این سن کودک هنگام هیجان یا ناراحتی صدای خود را تغییر داده و نسبت به تغییر صدای اطرافیان عکس العمل نشان می ‌دهد. کودک به وسایل بازی صدادار و موسیقی توجه بیشتری نشان داده و هنگام بازی و زمانی که تنها می باشد، صداهای خاصی از خود ایجاد می کند. چنانچه در این سن، کودک آوایی بیان نکند بهتر است والدین به یک گفتار درمانگر مراجعه نمایند.

• 7 تا 12 ماهگی
در این سن کودکان صداهای اطراف را با دقت گوش داده و تحلیل می کنند. علاوه بر آن کلماتی مانند ماما یا بابا را کم کم یاد می گیرند و توانایی ارتباط با دیگران در آنها بیشتر می ‌شود. همچنین به بازی های مختلف مانند بازی داکی علاقه پیدا می ‌کنند و با حرکات بدن با دیگران ارتباط برقرار کرده و به آنها پاسخ می ‌دهند. اگر فرزند شما به طور قابل توجهی ساکت ‌تر از همسالان خود باشد باید به آن توجه نموده و از گفتار درمانگر کمک بگیرید. در حالت کلی کودک بین 3 تا ۱۲ ماه باید با صدای بلند، حرکات و بازی کردن به برقراری ارتباط با دیگران بپردازد. اگر چنین نیست بهتر است هر چه زودتر برای رفع مشکل به گفتار درمانگر مراجعه نمایید.

توانایی های رفتاری و گفتاری کودک در سنین مختلف

• 12 تا 18 ماهگی
در این مرحله معمولا کودکان انتظار دارند که اولین کلمات خود را یاد بگیرند. واژگان آنها بسیار محدود بوده اما باید بتوانند حداقل چند کلمه را بیان کنند. در این مرحله انتظار می ‌رود که کودک از حرکات زیادی مانند اشاره کردن یا تکان دادن سر خود استفاده کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک را مطالعه کنید.

• 18 تا 24 ماهگی
تا سن 2 سالگی دایره واژگان کودک گسترش یافته و کودکان باید به طور منظم کلمات جدید را یاد بگیرند. همچنین از ترکیب کلمات در کنار هم استفاده کنند. در این سن کودک هنوز نمی تواند جملات را به صورت کامل تشکیل دهد اما تا اندازه ‌ای متوجه خواهد شد که می ‌تواند برای انتقال یک پیام مانند اسباب بازی من، کلمات را با هم ترکیب کند. کودک در این سن نسبت به سوالات دیگران واکنش نشان داده و مفهوم سوالات ساده را متوجه می شود. همچنین به شعر و داستان گوش دادن علاقه دارد. تا سن 6 سالگی تلفظ اشتباه کلمات بسیار طبیعی می باشد اما شما باید صحبت فرزند خود را بدون هیچ گونه مشکلی متوجه شوید. چنانچه کودک در اغلب اوقات به سختی منظور خود را برساند باید به یک گفتار درمانگر مراجعه کنید.

توانایی های رفتاری و گفتاری کودک در سنین مختلف | سن مناسب برای گفتار درمانی در کودکان

• 2 تا 4 سالگی
در این سن کودک از ترکیب کلمات برای بیان منظور خود استفاده کرده و عبارات دو بخشی را متوجه می ‌شود. همچنین با نام بردن یک شی به دنبال آن می ‌رود. در این مرحله باید مشخص شود که آیا فرزند شما مشکلات گفتاری دارد یا خیر؟ شاید یکی از نشانه‌ های اصلی داشتن دایره واژگان محدود و عدم ترکیب کلمات با یکدیگر می باشد. سطوح پایین تعامل و عدم برقراری ارتباط نشانه دیگری از مشکلات گفتاری است که می تواند در مدل های مختلف مانند پاسخ ندادن به سوالات یا پاسخ دادن با کلمات تکراری، استفاده مکرر از کلمات اشتباه و … ظاهر شود. بهتر است هر گونه مشکل بالقوه را در اسرع وقت برطرف کنید. بنابراین اگر گمان می ‌کنید فرزندتان مشکل گفتاری دارد، او را نزد یک گفتاردرمانگر ببرید.

توانایی های رفتاری و گفتاری کودک در سنین مختلف | سن مناسب برای گفتار درمانی در کودکان

سخن پایانی

گفتاردرمانی به بهبود گفتار کمک می کند. کودکانی هستند که از 12 تا 18 ماهگی حتی یک کلمه هم نمی گویند. در این صورت والدین باید برای حل این مشکل و یافتن علت آن به گفتاردرمانگر مراجعه کنند. متخصص در کلینیک کاردرمانی در تهرانپارس به آن ها کمک می کند تا مشکل را رفع نموده و از به وجود آمدن مشکلات دیگر پیشگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + نه =