وبلاگ

چه زمانی به گفتار درمانی مراجعه کنیم؟

چه زمانی به گفتار درمانی مراجعه کنیم؟

چه زمانی به گفتار درمانی مراجعه کنیم؟ در صورتی که کودک شما مبتلا به یکی از اختلالات زیر می باشد باید قبل از اینکه زمان طلایی سن درمان کودک شما سپری شود به آسیب شناس گفتار و زبان مراجعه کنید:

چه زمانی به گفتار درمانی مراجعه کنیم؟

چه زمانی به گفتار درمانی مراجعه کنیم

۱_ تاخیر در رشد گفتار و زبان

کودکانی که در در طی دوران رشدی خود سخن گفتن رو به موقع اغلب نمی کنند و یا مهارت های گفتار و زبانی او در سطح پایین تری از سن تقویمی کودک است. در صورتی که کودک دو ساله ای دارید که هنوز خزانه واژگان به ۵۰ واژه نمی رسد حتما جهت ارزیابی بیشتر و دریافت مشاوره به گفتار درمانی امید شرق مراجعه کنید. دلایل متفاوتی می تواند منجر به بروز اختلالات گفتاری شود از جمله اختلالات طیف اتیسم، بیش فعالی معدن توجه و تمرکز، اختلالات شناختی و هوشی، آپراکسی گفتار و… با تشخیص صحیح و به موقع می توان تاخیر پیش امده را جبران کرد.

۲ _ اختلالات تلفظی و تولیدی

به اختلال در تولید و تلفظ صداهای گفتاری شامل جایگزینی صدا، خرابگویی صداها و یا به اصلاح نوک زبانی صحبت کردن گفته می شود. اگر کودک ۴ ساله ای دارید که هنوز در تلفظ صدا مشکل دارد و یا وضوح گفتارش پایین است جهت ارزیابی و درمان، به گفتاردرمانی در شرق تهران مراجعه کنید.

۳_ کم شنوایی و کاشت حلزون

این کودکان در همه جنبه های گفتار و زبان از قبیل خزانه واژگان، جمله بندی، تلفظ واژگان، دستور زبان مشکل دارند. اغلب در این کودکان تربیت شنوایی و گفتار درمانی در زمان تجویز سمعک می شود.

کم شنوایی و کاشت حلزون

۴_ سکته و آسیب مغزی

به دنبال سکته و یا ضربه به سر ممکن است اختلالاتی در درک و بیان ، بلع و تلفظ صدا ایجاد شوند. در صورت بروز این اختلالات در مراحل اولیه آسیب، گفتار درمانی در بیمارستان اغلب شده و تا بهبودی علائم ادامه می یابد.

۵_ کودکان مبتلا به فلج مغزی

فلج مغزی به آسیب های مغزی در سن کمتر از دو سال گفته می شود. در این کودکان مشکلاتی در حس دهانی، عدم مهار رفلکس های دهانی، مشکلات درک و بیان و آبریزش دهان اختلالات بلع دیده می شود. در سنین پایین گفتار درمانی متمرکز بر درمان اختلالات حسی دهانی و آبریزش دهان و بلع متمرکز بوده و سپس مهارت های درک و بیان از سن یک سالگی آغاز می شود. مرکز امید شرق با در اختیار داشتن یک تیم کار درمانی و گفتار درمانی مجرب به درمان این کودکان می پردازد.

۶- لکنت زبان

به اختلالات در روانی گفتار لکنت زبان گفته می شود و سه شکل تکرار،کشش و قفل دیده می شود. ناروانی در گروه کودکان و بزرگسالان وجود دارد. لکنت دوران کودکی معمولا بین دو نیم تا پنج سالگی شروع شده واگر مداخلات درمانی و مشاوره به موقع دریافت نشود ممکن است به لکنت دوران بزرگسالی تبدیل شود. البته معمولا هفتاد درصد کودکان بهبود پیدا می کنند اما درمان به موقع به خصوص در هفته های ابتدایی شروع لکنت بسیار مهم بوده و دوره درمان را کوتاه تر می کند و احتمال بهبودی افزایش می یابد. بنابراین با مشاهده اولین علائم لکنت در کودک خود به مرکز گفتار درمانی امید شرق مراجعه کنید تا با درمان به موقع مانع پیشرفت لکنت در کودک شوید. درمان لکنت در بزرگسالان درمان متفاوتی با کودکان دارد در واقع فرد مبتلا به لکنت یاد می گیرد با روش های که درمانگر به او یاد می دهد لکنت خود را کنترل کند و تجربه خوشایندی از گفتار خود کسب کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله لکنت زبان و انواع آن  را مطالعه کنید.

۷_ اختلالات صوت

به اختلالات مربوط به صدا از جمله گرفتگی صدا، زیر و بمی نامناسب صدا، از بین رفتن صدا، دو صدایی و…. گفته می شود. در کنار درمان های دارویی مراجعه به آسیب شناس گفتار و زبان جهت دریافت مشاوره های صوت درمانی و ماساژ حنجره توصیه می شود.

چه زمانی به گفتار درمانی مراجعه کنیم؟

روند رشد کلمات در کودکان

12 ماهگی 2-6 کلمه
15 ماهگی 10 کلمه
18 ماهگی 50 کلمه
24 ماهگی 200-300 کلمه
30 ماهگی 450 کلمه
36 ماهگی 1000 کلمه

اگر تعداد واژگان کودک شما از این میزان کمتر است نگران نباشید بهتر است با یک آسیب شناس گفتار و زبان در مرکز امید شرق مشورت کنید. ما به شما کمک می کنیم تا اگر مشکلی وجود دارد آن را حل کنید تا کودک شما دچار تاخیر در رشد گفتار نشود. اختلالات زبانی دوران رشد کودک با توجه به عکس العمل هایی که از محیط دریافت می کنند یاد می گیرد که از طریق صداسازی، اشاره و بکار بردن کلمات با دیگران ارتباط برقرار کند. ابتدا کودک پیام دیگران را درک و سپس بیان می کند. بنابراین درک قبل از بیان اتفاق می افتد. کودک سالم که در محیط طبیعی رشد می کند به طور معمول این مسیر را طی می‌کند.کم کم تعداد واژگان افزایش می یابد هرچند ممکن است در تلفظ کلمات مشکل داشته باشد.

با افزایش سن، مشکلات تلفظی کاهش می یابند. به طوری که کودک پنج ساله می تواند با الگوی گفتاری بزرگسالان صحبت کند. کودک در این سن، آماده ورود به دبستان و یادگیری زبان نوشتاری است. اگر به هر دلیل در هر سنی متناسب با هم سن و سالهای خود نباشد دچار مشکل اختلالات زبانی دوران رشد است. بنابراین با ارزیابی دقیق کودک خود و تشخیص به موقع می توانید مانع از بروز مشکلات ورود به مدرسه و اختلالات یادگیری شوید. در مرکز امید شرق مهارت های زبانی و شناختی کودک شما به صورت تخصصی ارزیابی شده و در صورت نیاز تا زمان رسیدن کودک شما به سایر کودکان هم سن خود در کنار شما خواهد ماند.

پیشنهاد می کنیم مقاله گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک را مطالعه کنید.

سن شروع گفتار درمانی

آیا می‌دانید که گفتاردرمانی را باید از چه سنی آغاز کرد؟ سن شروع گفتار درمانی اهمیت زیادی دارد. معمولا کودک از سن یک سالگی شروع به استفاده از واژه ها می‌کند. البته این اتفاق در بعضی کودکان زودتر رخ می‌دهد. اگر کودک شما در سن 18 ماهگی همچنان صحبت نمی‌کند، باید وضعیت گفتار و زبان وی مورد ارزیابی قرار گیرد. معمولا سن شروع گفتار درمانی 18 ماهگی است. البته در برخی موارد لازم است تا کودکان از سنین پایین‌تر شروع به این کار کنند. کودکانی که از بدو تولد دچار ناتوانی هستند، معمولا درمان را از همان دوران نوزادی آغاز می‌کنند.

بهترین سن برای شروع گفتار درمانی، سنی است که شما به عنوان والدین متوجه می‌شوید کودک شما در حال عقب افتادن از همسن و سالان خود است. گاهی اوقات ممکن است در سنین بالاتر متوجه مشکل کودک شوند. با این حال نباید از انجام درمان صرفنظر کنید. به یاد داشته باشید که هیچ زمانی برای آغاز درمان، خیلی زود یا دیر نیست. با شروع درمان و پیگیری مداوم روند آن می‌توانید وضعیت گفتار و زبان کودک خود را بهبود دهید.

سن شروع گفتار درمانی

مقاله‌ی پیشنهادی: تمرینات گفتار درمانی 

اختلالات ویژه زبانی چیست؟

علائم اختلالات ویژه زبانی . اختلال ویژه زبانی به اختلالاتی گفته میشود که در آن کودک هیچ گونه مشکل حسی و حرکتی، ذهنی و روانپزشکی نداشته و صرفا دچار تاخیر در رشد مهارت های زبان شفاهی است. در این کودکان به کارگیری قواعد و دستور زبان کمتر از حدی است که برای سن تقویمی کودک انتظار می رود مشکلاتی در زمینه برخی قواعد دستوری وجود دارد .

چه زمانی به گفتار درمانی مراجعه کنیم؟

علائم اختلالات ویژه زبانی

اشکال در استفاده از زمان گذشته و سوم شخص مفرد
مشکل در استفاده از افعال کمکی
مشکل در فراگیری واژگان جدید به ‌ویژه افعال
اختلال در پردازش شنیداری
اختلال در حافظه کوتاه مدت
اشکال در درک مفاهیم انتزاعی و استعاره
مشکل در زمینه پردازش شناختی
مشکلاتی در زمینه مهارت های کاربرد شناختی
مشکلات چشمگیر تلفظی
درمان اختلالات ویژه زبانی توسط آسیب شناس گفتار و زبان صورت گرفته و نیاز به مداخلات مستقیم و مستمر می باشد. این کودکان معمولا تا سن چهار سالگی با گفتاردرمانی پیشرفت چشمگیری خواهند داشت و تا سن مدرسه تاخیر جبران خواهد شد. در غیر این صورت اگر تاخیر با گفتاردرمانی جبران نشود، کودک دچار مشکلات ورود به مدرسه شده و بعدا مبتلا به اختلالات یادگیری خواهد شد. با اقدام به موقع و مراجعه به گفتاردرمانی مانع بروز اختلالات یادگیری خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − پنج =