وبلاگ

کاردرمانگر چه کاری انجام می دهد؟

کاردرمانگر چه کاری انجام می دهد؟

کاردرمانگر چه کاری انجام می دهد؟ برخی از افراد به علت بیماری یا ناتوانی قادر به انجام فعالیت های روزانه خود نیستند. این افراد باید از خدمات کاردرمانی استفاده کنند. کاردرمانگر به این افراد کمک می ‌کند تا بتوانند به طور مستقل به زندگی عادی خود ادامه دهند. فعالیت کار درمانگران در دو زمینه روانی و جسمانی است. این متخصصین با استفاده از تکنیک های درمانی می توانند برای افراد خدمت گیرنده برنامه های منظم در نظر بگیرند تا بدون نیاز به دیگران فعالیت های روزانه خود را انجام دهند.

کاردرمانی چیست؟

در کاردرمانی انواع مختلف فعالیت های عملی انجام می شود. در نتیجه با کاردرمانی افراد می توانند به همراه مشارکت کاردرمانگر زندگی باکیفیت‌ تری داشته باشند. افرادی که دچار بیماری اختلال و یا آسیب فعال باشند، با استفاده از خدمات کاردرمانی می توانند تا حد امکان از استقلال برخوردار شوند. با استفاده از خدمات کاردرمانی این دسته از افراد می توانند در منزل، محل کار و یا هر جای دیگر زندگی بهتری داشته باشند. کاردرمانی به معنی کمک به افراد برای غلبه کردن بر چالش یادگیری در مدرسه رفتن، سرکار و یا فعالیت های ساده مثل شستن ظرف خواهد بود. در کاردرمانی روی افزایش استقلال و رفاه بیماران تمرکز می ‌شود. همچنین این حرفه مبتنی بر علم بهداشت و مراقبت های اجتماعی خواهد بود و توسط شورای حرفه‌ای بهداشت و مراقبت تنظیم می شود.

کاردرمانی چیست؟

 

اهداف کاردرمانی

کاردرمانی با اهداف مختلفی انجام می شود. ولی هدف اصلی آن افزایش کارآمدی فرد در زندگی و رسیدن به استقلال برای انجام فعالیت‌ های روزانه است. برای تحقق این هدف باید تلاش های تخصصی به صورت گروهی انجام شود. کاردرمانگران با کمک دیگر اعضای تیم توانبخشی مانند گفتاردرمانگر، فیزیوتراپیست، شنوایی سنجی و بینایی سنج و تیم درمان مانند پزشک، پرستار، روانشناس و … به مراجعه کنندگان و بیماران کمک می کنند.

کاردرمانگر چه کاری انجام می دهد؟

کاردرمانگر یک متخصص مراقبت های بهداشتی است که به بیماران کمک می کند تا مهارت های حرکتی درشت و ظریف را با حداکثر ممکن انجام دهند. افرادی که دچار جراحات، ناتوانی ها و دیگر شرایط هستند که روی توانایی های آنها در انجام فعالیت‌ های روزمره تاثیر می ‌گذارد، از کاردرمان گران متخصص می توانند کمک بگیرند. این متخصصین برای بیماران فعالیت‌ هایی انجام می دهند که دارای معنی بوده و از این فعالیت ها جهت بازگرداندن عملکرد به صورت درمانی استفاده خواهند کرد.
در جلسات کاردرمانی بیشتر بر روی بهبود عملکرد مراجعه ‌کنندگان تمرکز می‌ شود. در این جلسات انجام کار به روش متفاوت و با استفاده از تجهیزات تطبیقی یا اصلاح محیط جهت انجام کار صورت می گیرد. با این کار بیمار می تواند استقلال از دست رفته خود را باز یابد. بیمار ممکن است کودکی باشد که با تاخیر رشدی متولد شده یا بزرگسالی که دچار مشکلاتی مانند سکته مغزی و … شده باشد. کار درمانگران دارای تجربه بالا هستند. آن ها می‌ توانند به هر فرد خدمت گیرنده، خدماتی ارائه دهند که منحصر به فرد باشد. کاردرمانگران به صورت انفرادی با مراجعین کار می کنند و به آنها کمک خواهند کرد که فعالیت های معنادار را دوباره انجام دهند و از این طریق زندگی آنها بهبود پیدا کند.

 

کاردرمانگر چه کاری انجام می دهد؟

کاردرمانگران چه کسانی را درمان می کنند؟

کار درمانگران توانایی کار کردن با افراد مختلف در موقعیت های گوناگون را دارند. این متخصصین علاوه بر این که روی آسیب های فیزیکی مرتبط با وضعیت افراد کار می کنند، روی جنبه های روانشناختی و شناختی آنها نیز تمرکز می کنند. برای مثال افرادی که دچار سکته مغزی می شوند، علاوه بر اینکه راه رفتن آنها دچار مشکل می شود، این سکته بر روی نحوه تفکر و احساس آنها نیز موثر خواهد بود. همچنین ممکن است سکته مغزی بر نحوه غذا خوردن فرد یا تشخیص آنها در شناسایی اعضای خانواده تاثیر بگذارد. پس سکته مغزی به طور متفاوت روی افراد تاثیر می گذارد. کار درمانگران توانایی درمان افراد را به صورت فردی خواهند داشت. این متخصصین با افراد مختلف مانند نوزادان و بزرگسالان و سالمندان کار می کنند. کاردرمانی به کودکانی که دچار مشکل غذا خوردن هستند، کمک خواهد کرد. همچنین به کودکانی که در دست خط دچار مشکل هستند یا فردی که به اسکیزوفرنی مبتلا است، کمک خواهد کرد. کاردرمانگران می‌ توانند با استفاده از راه های مختلف به افراد کمک کنند. آنها دارای تخصص در زمینه بینایی و فناوری کمکی، آموزش مراقبین، اطفال، رانندگی و تحرک اجتماعی، تغذیه، شیر مادر، دست ورزی، سلامت روان و توانبخشی فیزیکی، تغییرات محیطی و سیستم مدرسه هستند.

کاردرمانگر چگونه به کودکان کمک می‌ کند؟

احساسات و هیجانات کودک را کنترل می کند.
به تقویت حافظه و یادگیری کودک کمک می کند.
مشکلات ناشی از اضطراب را برطرف می کند.
کمک می کند تا کودک بتواند روابط و تعاملات درست و مناسبی داشته باشد.
باعث افزایش تمرکز و دقت کودک می شود.
موجب تقویت تعادل حرکتی و هماهنگی در حرکات کودک می شود.
اعتماد به نفس کودک را افزایش می دهد.

 

کاردرمانگر چگونه به کودکان کمک می‌ کند؟

متخصصین حوزه کار درمانی چگونه به بیماران کمک می کنند؟

کاردرمانگر می توانند به افراد در هر سنی کمک کنند تا بتوانند روی ناتوانی های ناشی از بیماری یا موارد دیگر چیره شوند. افرادی که دچار ناتوانی های مختلف هستند با کمک گرفتن از کاردرمانگر می توانند وظایف روزمره یا شغلی خود را دوباره انجام دهند. این متخصصین کلیه نیازهای جسمانی، روانی و اجتماعی افراد را شناسایی کرده و کوشش می کنند تا از افراد به طور کامل پشتیبانی کنند. این موضوع به بیماران و افراد دچار ناتوانی های جسمی و ذهنی کمک خواهد کرد تا پیش روی خود یک افق جدید ترسیم کرده و زندگی جدید خود را دوباره شروع کنند.‌

وظایف کاردرمانگر

یک کاردرمانگر وظایف مختلفی بر عهده دارد. از جمله مهمترین وظایف کاردرمانگر می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
درمان اختلالات جسمانی و روانی
بررسی محیط منزل و کار بیمار و هماهنگ کردن آنها با نیاز بیمار
ارزیابی پیشرفت بیماران در طول درمان
آموزش خانواده و همکاران بیمار برای ارتباط و مراقبت از او
آموزش استفاده از وسایل کمکی برای بیماران ناتوان جسمی
تهیه برنامه جامع درمانی
آموزش حرکات گوناگون به بیماران

وظایف کاردرمانگر

جلسات کاردرمانی

در جلسات کاردرمانی متخصص کاردرمانگر با ارزیابی مشکل بیمار علت مشکل را تشخیص می دهد. سپس متخصص کاردرمانگر یک برنامه عملی برای بیمار طراحی می کند. متخصص کاردرمانگر به افراد کمک می‌کند تا کیفیت زندگی آنها افزایش پیدا کرده و مشکلاتی مانند تروما، بیماری روانی یا آموزش های مهارت های روانشناختی که به علت نقایص یا افزایش سن به وجود آمده اند، برطرف شوند. کاردرمانگران در زمینه درمان بسیار ماهر هستند و خدماتی که در منزل به بیماران ارائه می دهند، برای به حداکثر رساندن راحتی آنها خواهد بود.

درچه مواردی کاردرمانی به افراد کمک خواهد کرد؟

کار درمانگران در زمینه های مختلف به افراد کمک می کنند. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ارزیابی و ارائه پیشنهاد برای تغییرات مورد نیاز در خانه یا محل کار
ارزیابی و پیشنهاد رسیدگی مناسب به مشکلات عضلانی اسکلتی
ارزیابی یک فرد مبتلا به اختلال عصبی-روانشناختی و تغییر محیط آنها
برنامه ارائه خدمات کمکی
درمان‌های توانبخشی پس از سکته مغزی ،ام اس(MS) ،پارکینسون
ارزیابی سرگیجه و توانبخشی سرگیجه
ارزیابی و کمک به درخواست‌های جابجایی،کسب مهارت در حرکت و راه رفتن
ارزیابی توانایی‌های رانندگی و ارائه یک مجوز پارک برای افراد دارای معلولیت یا محدودیت در صورت نیاز
ارزیابی و مشاوره برای کودکان دارای تاخیر رشد
کمک به افراد برای دوباره ایستادن
ارزیابی مهارت‌ های دقیق یا ارزیابی‌ های کلی
روحیه بخشی و بهبود راحتی برای افرادی که تحت مراقبت ‌های تسکین دهنده یا سرطان هستند.

تفاوت ‌های کاردرمانی با فیزیوتراپی

ممکن است بسیاری از افراد اطلاعاتی از رابطه بین کاردرمانی و فیزیوتراپی نداشته باشند. در بیشتر موارد این دو حرفه ممکن است نقاطی مبهم در ذهن افراد ایجاد کنند. با وجود تفاوت های قابل توجه میان کاردرمانی و فیزیوتراپی، مناطق خاکستری زیادی نیز وجود دارند که باعث تداخل این دو در برخی قسمت ها با یکدیگر می شود. متخصصین فیزیوتراپی و کاردرمانی به صورت گسترده بر روی آناتومی سیستم اسکلتی عضلانی آموزش دیده اند. در نتیجه آنها آگاهی در زمینه آسیب های اسکلتی عضلانی و توانبخشی دارند. کاردرمانگران روی ارزیابی و بهبود توانایی‌ های عملکرد فرد بیشتر تمرکز خواهند کرد. با وجودی که متخصصین فیزیوتراپی روی مشکلات حرکتی بیشتر تمرکز می کنند. واضح است که میان این دو رشته همپوشانی زیادی وجود دارد و درمانی که توسط متخصصین ارائه می شود، به آموزش و یادگیری مداوم درمانگر بستگی خواهد داشت. فعالیت کاردرمانگران و متخصصین فیزیوتراپی بیشتر در زمینه های توانبخشی مشترک خواهد بود.

سخن پایانی

خدمات کاردرمانی نقش مهمی در بهبودی وضعیت سلامت افراد مختلف جامعه ایفا می کنند. کار درمانی در شرق تهران یکی از مراکزی است که به افراد کمک می کند تا بتوانند فعالیت های روزمره خود را به درستی انجام دهند. این امر موجب می شود تا بیماران از نظر جسمی و روحی پیشرفت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =