کارگاه ها

کودک چه زمانی به گفتاردرمانی نیاز دارد؟

کودک چه زمانی به گفتاردرمانی نیاز دارد؟

کودک چه زمانی به گفتاردرمانی نیاز دارد؟ گفتار درمانی کودکان برای حل مشکلاتی مانند صحبت کردن، درک صحبت دیگران و یا اختلال در بلع انجام می‌ شود. روش های مختلفی برای تشخیص و درمان مشکل ارتباطی و عارضه های مربوط به غذا وجود دارد که متخصص گفتار درمانی از آنها برای درمان استفاده می کند. اختلال های زبانی و گفتاری به علت مواردی مثل آسیب دیدگی مغزی و یا تأخیر در رشد و ناهنجاری های مادرزادی به وجود می آیند. در این شرایط باید به بهترین متخصص گفتار درمانی مراجعه کرد. در این مقاله می خواهیم شما را با ویژگی های بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان بیشتر آشنا کنیم.

گفتار درمانی چیست و چه اختلالاتی با کمک آن درمان می شود؟

گفتاردرمانی در واقع یک نوع توانبخشی است که با کمک آن می توان افرادی که دچار اختلال بلع یا مشکلات ارتباطی هستند را درمان کرد. در مراکز گفتار درمانی به کودکان خدمات مختلفی زیر نظر متخصصین گفتار درمانی ارائه می شود. این متخصصین در درمان انواع مختلف اختلال های گفتاری تجربه و مهارت لازم را دارند. اختلال های مربوط به گفتار درمانی زمانی به وجود می‌ آیند که فرد در زمینه تولید صداهای طبیعی و گفتار دچار مشکل شود. لکنت زبان و یا مشکلات مرتبط با تارهای صوتی و حنجره از جمله این اختلال ها هستند. اختلال های زبانی به عنوان سختی در تفسیر و درک گفتار و یا دشواری در ابزار و عقاید ها نیز شناخته می‌ شود. اختلال های ارتباطی نیز مربوط به دشواری در استفاده کردن صحیح از ارتباط کلامی و غیرکلامی در روابط اجتماعی است. برای مثال اطلاع از زمان مناسب جهت پرسیدن سوال و یا شرکت در کردن در مکالمه از جمله این اختلالات است.
اختلالات ارتباطی مادرزادی موجب می‌ شوند که فرد در مواردی مانند قضاوت، حل مشکلات، یادآوری مشکل، سازماندهی افکار و برنامه ریزی آنها دچار مشکل شود. اختلال مربوط به بلع نیز باعث به وجود آمدن هرگونه مشکل در بلع غذا خواهد شد.

گفتار درمانی

مزایای گفتار درمانی کودکان چیست؟

افراد از طریق برقراری ارتباط می توانند نیازهای خود را بیان کرده و با دیگران ارتباط برقرار کنند. در نتیجه این موضوع از نظر شغلی و تحصیلی موجب پیشرفت آن ها می شود. گفتار درمانی از طریق درمان مشکلات ارتباطی به افراد کمک خواهد کرد و مزایای مختلفی به همراه دارد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
افزایش اعتماد به نفس و کسب موفقیت در مدرسه
کمک به کودکان در انجام فعالیت‌ های روزمره
کمک به کودکانی که قادر به صحبت کردن نیستند، جهت افزایش توانایی برقراری ارتباط به روش‌ های دیگر
جلوگیری از بروز آسیب‌ دیدگی و یا استفاده بیش از حد از تارهای صوتی و همچنین بهبود آسیب ‌دیدگی

مزایای گفتار درمانی کودکان

کودک چه زمانی به گفتاردرمانی نیاز دارد؟

کودکان برای یادگیری گفتار توانایی های متفاوتی دارند. برای اطلاع پیدا کردن از توانایی کودک در این زمینه لازم است با بهترین متخصص گفتار درمانی مشورت کرد. یکی از علائمی که می توان با کمک آن متوجه مشکل کودک در گفتار شد، این است که کودک برای درک درخواست های دیگران مشکلی ندارد. اما ممکن است در بیان پاسخ مناسب و یا نشان دادن واکنش دچار مشکل شود. در این زمینه نشانه های دیگری نیز وجود دارد که مشخص می کند کودک به گفتار درمانی نیاز دارد. از جمله این نشانه ها می توان موارد زیر را نام برد:

12 تا 15 ماهگی
عدم بیان اولین لغاتی که معمولاً کودکان به کار می برند
ایجاد تعداد محدود صدا و آوا
عدم استفاده از اشاره و حرکاتی مانند دست تکان دادن و اشاره کردن
18 تا 24 ماهگی
عدم استفاده از عبارت‌های دو کلمه‌ای به طور مکرر
دشواری در بیان بخش پایانی لغات
استفاده از اشاره به جای برقراری ارتباط در زمان تقاضا و درخواست
2 تا 4سالگی
گفتار غیر قابل فهم
استفاده از تعداد کمتر از ۵۰ کلمه
عدم قرار دادن عبارت‌های دو و سه کلمه‌ای در کنار یکدیگر
4تا 5سالگی
تکرار صداها یا لغات در بیشتر مواقع
عدم توانایی در پیروی از دستورات در کلاس درس
تکرار اولین حرف از کلمات

کودک چه زمانی به گفتاردرمانی نیاز دارد؟

متخصص گفتار درمانی کودکان چه اختلال هایی را درمان می کند؟

بهترین متخصص گفتار درمانی می تواند برای درمان اختلالات زیر به کودکان کمک کند:
شکاف کام
تأخیر در رشد
اختلال‌های زبان بیانی و ادراکی
اختلال تغذیه‌ای
اختلال در روانی کلام
دشواری در خواندن و نوشتن
دیسلکسیا (خوانش ‌پریشی)
آپراکسی
اوتیسم
لالی یا سکوت انتخابی
اختلال بلع
اختلال در تولید یا تلفظ لغات
پیش‌ آمدگی زبان
اختلال صوت
ندول یا گره تارهای صوتی

متخصص گفتار درمانی

 

روش های گفتار درمانی کودکان

متخصصین گفتار درمانی با استفاده از یک رویکرد چند حسی برای آموزش می تواند به روند یادگیری در خواندن، نوشتن و تلفظ کودکان کمک کند. برای هر کودک هر درس آموزشی به صورت اختصاصی طرح ریزی خواهد شد. بنابراین آموزش های مربوط به کودک از سه طریق دیداری، شنیداری و حرکتی انجام می شود. این سه روش به صورت زیر است:
فلش کارت‌ های نشان صوتی
نوشتن بر روی تخته‌ سیاه
لیست لغات
ضربه بر روی دست یا انگشتان
برای درمان مشکلات گفتاری کودکان باید تمرینات لازم به صورت مکرر انجام شود. والدین تاثیر زیادی در روند موفقیت کودکان دارند. کودکانی که والدین آنها برنامه آموزشی را سریع تر تمام می کنند، نتایج بهتری دریافت خواهند کرد. از طریق مشورت با متخصص گفتار درمانی می توان در زمینه نحوه کمک به کودک در منزل با استفاده از تمارین و فعالیت های آموزشی برای تقویت مهارت های زبانی اطلاعات لازم را به دست آورد.
بهترین متخصصین گفتار درمانی با کمک روش های مختلفی به کودکان کمک می‌ کنند تا بر مشکلات ارتباطی و رفع اختلال بلع غلبه کنند. از جمله این روش می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:
استفاده از روش‌ های مختلف تشخیصی
یادداشت کردن نکات و سؤالات مرتبط با مشکل مورد نظر
نوشتن مشکلات گفتاری و زبانی که والدین در کودک خود مشاهده می‌کنند.
انجام تمارین و فعالیت‌های روزانه مربوط به گفتار درمانی
ارزیابی نحوه تغذیه کودک جهت تشخیص و درمان مشکلاتی مانند دشواری در مکیدن شیر در زمان شیردهی مادر، شکاف لب، شکاف کام و یا آنکیلوگلوسی یا گره زبان
به‌کارگیری تمارین ویژه جهت تقویت عضلات مورد استفاده در صحبت کردن و بلع غذا
استفاده از تحریک الکتریکی شامل روش درمانی وایتال استیم به منظور کمک به بازآموزی عضلات مورد استفاده جهت بلع غذا
استفاده از ابزارهایی مانند دستگاه ارتباطی مکمل و جایگزین (AACs) شامل تابلوهای ارتباطی تصویری و دستگاه‌های الکترونیکی تولید گفتار
ارائه کپی سابقه پزشکی در ارتباط با مشکلات گفتاری به متخصص گفتاردرمانی

سخن پایانی

گفتار درمانی در تهرانپارس برای کمک به کودکان از روش های متنوعی استفاده می کند. متخصصین این مرکز با استفاده از برنامه های آموزشی مختلف تلاش می کنند تا به نتایج بهتری برسند. آنها تکنیک های مختلفی را به کار می برند تا بتوانند مهارت های زبانی کودکان را تقویت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 7 =