وبلاگ

تفاوت بیش فعالی و اوتیسم در کودکان

تفاوت بیش فعالی و اوتیسم در کودکان

تفاوت بیش فعالی و اوتیسم در کودکان چیست؟ با توجه به اینکه بین این دو اختلال شباهت‌هایی وجود دارد، تشخیص تفاوت بین بیش فعالی و اوتیسم در کودکان می‌تواند برای برخی والدین دشوار باشد.

از طرفی قرار گرفتن این دو اختلال در دسته اختلالات رفتاری تشخیص را سخت‌تر می‌کند. تفاوت بیش فعالی و اوتیسم را می‌توان از جنبه‌های مختلف بررسی کرد.

دو اختلال ذکر شده معمولاً بخش تمرکز و توجه، رفتار‌ها و بیان احساسات را درگیر خواهند کرد. به همین دلیل بسیاری از والدین نمی‌توانند متوجه تفاوت بین بیش فعالی و اوتیسم در کودکان شوند. با توجه به شایع بودن این اختلالات تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی تفاوت بیش فعالی و اوتیسم در کودکان بپردازیم.

معرفی اختلال اوتیسم و بیش فعالی

قبل از اینکه بخواهیم به موضوع تفاوت بیش فعالی و اوتیسم بپردازیم، بهتر است نگاهی داشته باشیم به تعریف این اختلال‌ها. در ادامه به طور خلاصه اختلال اوتیسم و اختلال بیش فعالی در کودکان را برای شما بیان خواهیم کرد.

اختلال اوتیسم در کودکان

اختلال ‌اتیسم یا ASD در کودکان یکی از اختلالات شایعی است که روی رفتار‌های فرد و نحوه تعامل او با دیگران تأثیر می‌گذارد. اوتیسم در کودکان به عنوان یک بیماری مادام العمر شناخته می‌شود، زیرا هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد. تجربه این اختلال در تمام افراد یکسان نیست و علائم آن می‌تواند در هر فردی به شکل متفاوتی ظاهر شود.

اختلال اوتیسم در کودکان

اختلال بیش فعالی در کودکان

اختلال کمبود توجه _ بیش فعالی که با عنوان ADHD نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از اختلالات عصبی رشدی است. این اختلال می‌تواند هم بزرگسالان و هم کودکان را تحت تأثیر قرار دهد. در این اختلال، بیماران با مشکلاتی مانند بیش توجهی، مشکلات تمرکز، حفظ توجه و غیره مواجه می‌شوند.

این اختلال معمولاً زمانی قابل تشخیص است که کودک تقریباً دو ساله باشد. البته برخی افراد بزرگسال نیز ممکن است در سنین بالاتر متوجه این اختلال شوند که در کودکی تشخیص داده نشده است.

اختلال بیش فعالی در کودکان

علائم مشترک بیش فعالی و اوتیسم در کودکان

علاوه بر وجود تفاوت بیش فعالی و اوتیسم در کودکان ، این دو اختلال علائم مشترکی نیز دارند. از مهم‌ترین علائمی که بین این دو اختلال مشترک است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• وجود مشکل در تعاملات اجتماعی و پیدا کردن دوست
• نداشتن تمرکز و تحت تأثیر عوامل بیرون قرار گرفتن و در نتیجه حواس پرتی
• نداشتن بلوغ عاطفی و ناتوانی در مدیریت ناامیدی و خشم
• داشتن مشکلات‌ حسی متفاوت مانند حس پاسخ دهی
• تکانشگری که می‌تواند شامل صحبت کردن کودک بدون اجازه دادن به اتمام صحبت طرف مقابل باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله کاردرمانی برای اوتیسم  را مطالعه کنید.

مهم‌ترین تفاوت بیش فعالی و اوتیسم در کودکان چیست؟

همان طور که در بخش ابتدایی بیان کردیم تفاوت بیش فعالی و اوتیسم در کودکان یکی از موضوعات مهمی است که مورد توجه بسیاری از والدین قرار گرفته است. وجود علائم مشترک بین این دو اختلال تشخیص آن‌ها را سخت کرده است. به همین علت ما در اینجا به برخی از مهم‌ترین نشانه‌های تفاوت بیش فعالی و اوتیسم در کودکان اشاره می‌کنیم.

اولین موضوعی که باید در خصوص تفاوت بیش فعالی و اوتیسم در کودکان بیان کنیم این است که اوتیسم را به عنوان یک ناتوانی می‌شناسند. علت این است که ‌اتیسم یک تأخیر رشد می‌باشد. در مقابل بیش فعالی را به عنوان یک اختلال عصبی می‌شناسند.
از دیگر تفاوت‌های مهم بین بیش فعالی و اوتیسم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مهم‌ترین تفاوت بیش فعالی و اوتیسم در کودکان چیست؟

مهم ترین تفاوت بیش فعالی و اوتیسم در کودکان

مهم‌ترین تفاوت بیش فعالی و اوتیسم در کودکان

تفاوت در محدوده توجه

یک تفاوت بیش فعالی و اوتیسم در کودکان مربوط به محدوده توجه آن هاست. کودکان مبتلا به اوتیسم توانایی این را دارند تا بتوانند برای طولانی مدت روی یک موضوع خاص تمرکز کنند.

اگر این موضوع مورد علاقه آن‌ها باشد، توانایی تمرکزشان نیز بیشتر خواهد شد. آن‌ها الگوی تفکر ناهمواری دارند و همین موضوع باعث شده تا رفتن از یک فعالیت به فعالیتی دیگر برای آن‌ها کار سختی باشد. همچنین آن‌ها به سختی می‌توانند روی موضوعی که به آن علاقه ندارند، تمرکز کنند.

در مقابل کودکانی که به بیش فعالی مبتلا هستند، به سختی می‌توانند روی موضوعی تمرکز کنند. با اینکه ممکن است آن‌ها بتوانند برای یک مدت کوتاه روی فعالیتی تمرکز کنند، اما در کل دارای دامنه توجه محدودی هستند. حتی اگر موضوع مورد علاقه آن‌ها باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله مزایای کاردرمانی برای کودکان اوتیسم را مطالعه کنید.

تفاوت در رفتار

دیگر تفاوت بیش فعالی و اوتیسم در کودکان به تفاوت در رفتار مربوط می‌شود. این تفاوت بدین صورت است که کودکان مبتلا به اوتیسم به موضوعات مختلفی مانند برنامه تلویزیونی، غذا، فیلم و اسباب بازی علاقه دارند و می‌توانند برای مدت طولانی با این علایق سرگرم شوند. در حالی که کودکان مبتلا به بیش فعالی این رفتار‌ها را تجربه نمی‌کنند. به طور کلی آن‌ها از تمرکز روی یک موضوع خاص بیزارند.

تفاوت در بیان عاطفی

مشکل در بیان عاطفی دیگر تفاوت بیش فعالی و اوتیسم در کودکان است. در کودکان مبتلا به بیش فعالی چالش‌هایی که مربوط به بیان عاطفی یا تنظیم هیجانی می‌شود، وجود ندارد. اما در کودکان مبتلا به ‌اتیسم برخلاف نمونه قبلی این چالش‌ها ایجاد می‌شوند. این یعنی کودکان اوتیسمی برای بیان احساسات خود باید تلاش کنند. اما کودکان بیش فعال برخلاف کودکان اوتیسمی می‌توانند بدون وقفه و به راحتی صحبت کنند.

تفاوت اوتیسم و بیش فعالی در نحوه درمان

با توجه به آنچه که در بخش تفاوت بیش فعالی و اوتیسم در کودکان بیان شد، می‌توان گفت با وجود تفاوت‌های ذکر شده، انتظار می‌رود این دو اختلال در نحوه درمان نیز متفاوت باشند. در این خصوص باید بدانید که برای درمان بیش فعالی دارو‌های مختلفی از سوی پزشک تجویز می‌شود، این درحالی است که اوتیسم هیچ نوع درمان دارویی ندارد.

تفاوت اوتیسم و بیش فعالی در نحوه درمان

جمع‌بندی درباره تفاوت بیش فعالی و اوتیسم در کودکان

تفاوت بیش فعالی و اوتیسم را می‌توان از جهات مختلفی بررسی کرد. همانطور که متوجه شدید اوتیسم و بیش فعالی دو اختلال شایعی هستند که افراد زیادی را درگیر می‌کنند. این دو اختلال علائم مشترک زیادی دارند که آن‌ها را بررسی کردیم. با این وجود تفاوت بیش فعالی و اوتیسم در کودکان نیز قابل توجه است و با بررسی آن‌ها می‌توان به خوبی این دو اختلال را تشخیص داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 2 =