وبلاگ

مزایای کاردرمانی برای کودکان اوتیسم

مزایای کاردرمانی برای کودکان اوتیسم

مزایای کاردرمانی برای کودکان اوتیسم چیست؟ اوتیسم یا ASD یکی از اختلالات عصبی است که روی عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد. این بیماری می‌تواند موجب ایجاد اختلالات ذهنی و گفتاری فرد شود. در نهایت فرد برای برقراری ارتباط با دیگران و یادگیری بسیاری از مهارت‌ها با مشکل مواجه است. امروزه روش‌های مختلفی برای بهبود اختلالات این بیماران وجود دارد که از جمله آن می‌توان به کاردرمانی اشاره کرد.

کار درمانی، یک روش درمانی بسیار مهم برای کودکان مبتلا به اوتیسم محسوب می‌شود. در این روش، درمانگر تلاش می‌کند با استفاده از تجربه و تخصص خود به کودک کمک کند تا بتواند برای انجام امور خود عملکرد درستی داشته باشد. مراجعه به درمانگر و استفاده از کار درمانی می‌تواند مزایای زیادی برای کودکان اوتیسم به همراه داشته باشد. ما در این مطلب قصد داریم برخی از مهم‌ترین مزایای کار درمانی برای کودکان اوتیسم را برای شما بیان کنیم.

مزایای کار درمانی برای کودکان اوتیسم

اوتیسم چیست؟

قبل از این که بخواهیم به معرفی روش کار درمانی و مزایای آن برای بیماران اوتیسم بپردازیم، لازم است تا با این بیماری به خوبی آشنا شوید. همانطور که در ابتدا به صورت خلاصه بیان کردیم اوتیسم یک اختلال عصبی بوده که می‌تواند برخی مشکلات جدی مانند ناتوانی در برقراری ارتباط کلامی و غیر کلامی را ایجاد کند.

اوتیسم را با نام درخودماندگی نیز می‌شناسند. بر اساس آنچه که در منابع روان‌پزشکی مختلف بیان شده، اوتیسم یک اختلال طیفی است. منظور از اختلال طیفی این است که تمامی اختلالات می‌توانند در هر فردی به شکل متفاوتی ظاهر شوند. این اختلالات و عملکرد‌ها ممکن است در یک فرد به درجات بیشتری نشان داده شود. به کودکانی که به این بیماری مبتلا هستند، اوتیستیک می‌گویند.

به عنوان مثال ممکن است یک کودک مبتلا به اوتیسم توانایی صحبت کردن به صورت کامل را نداشته باشد، این در حالی است که برخی دیگر می‌توانند به صورت کامل و بدون نقص صحبت کنند. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که کودکان اوتیسم رفتار‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

اوتیسم چیست؟

کاردرمانی برای بیماران اوتیسم

با این که بیماری اوتیسم به عنوان یک اختلال مادام العمر شناخته می‌شود، اما روش‌هایی وجود دارند که می‌توانند تا حد زیادی رفتار‌ها و عملکرد کودکان اوتیسم را بهبود بخشند. کار درمانی را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین رشته‌های توانبخشی معرفی کرد. امروزه بسیاری از کودکان اوتیسم تحت درمان این روش قرار می‌گیرند.

در کاردرمانی برای اوتیسم تکنیک‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بیماران بتوانند برای برقراری ارتباط و انجام امور مختلف، عملکرد‌های درستی نشان دهند. در این تکنیک، کار درمانگر اطلاعات مورد نیاز در خصوص بیمار را جمع‌آوری کرده و بهترین تکنیک‌های درمانی را ارائه می‌دهد. مراجعه به درمانگر و انجام کار درمانی در سنین پایین می‌تواند موجب بهبود عملکرد‌های کودکان شود.

مزایای کار درمانی برای کودکان اوتیسم

همانگونه که در ابتدا اشاره کردیم، کار درمانی می‌تواند مزایای زیادی برای کودکان اوتیسم به همراه داشته باشد. هدف کلی درمانگران این است بتوانند به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کنند تا مهارت‌های مختلفی مانند برقراری ارتباط با دیگران، انجام درست امور و بسیاری از موضوعات دیگر را به خوبی یاد گرفته و برای انجام امور استقلال داشته باشند. از مهم‌ترین مزایای کار درمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• یادگیری انجام مهارت‌های مختلف در زندگی روزمره مانند انجام بهداشت فردی، مسواک زدن، پانسمان و غیره
• یادگیری و انجام برخی مهارت‌های حرکتی دقیق و ظریف نظیر قیچی کردن و یا نگه داشتن خودکار برای نوشتن
• انجام درست مهارت‌ها حرکتی برای دوچرخه سواری، راه رفتن و بالا رفتن از پله
• یادگیری مهارت ادراکی برای تشخیص رنگ، اندازه و شکل ‌اشیا مختلف
• آشنایی با قسمت‌های مختلف بدن
• توانایی برقراری ارتباط با دیگران
• یادگیری مهارت‌های بصری مختلف برای نوشتن و خواندن
• یادگیری مهارت‌هایی برای یادگیری بازی و حل مسائل مختلف

با وجود چنین مزایایی برای کار درمانی، در نهایت کودک شما می‌تواند مانند بسیاری از افراد دیگر به خوبی امور خود را انجام داده و مهارت‌های خود را ارتقا دهد.

مزایای کاردرمانی برای بیماران اوتیسم

روش ‌های کار درمانی ‌اتیسم

کار درمانگر در تکنیک کار درمانی از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند تا در نهایت بتواند عملکرد کودک را بهبود بخشد. روش‌هایی که برای این نوع درمان ارائه شده، متفاوت هستند و انتخاب هر یک از آن‌ها به نظر کار درمانگر و نوع اختلال بیمار بستگی دارد. ما در ادامه برخی از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین تکنیک‌هایی که در کار درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند را به شما معرفی می‌کنیم.

یکپارچگی حسی

در تکنیک یکپارچگی حسی همانطور که واضح است فعالیت‌های حسی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بتوانند پردازش‌های حسی فرد را تنظیم کنند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به بازی با مواد لمسی، تاب خوردن، جهش و غیره اشاره کرد.

پیشنهاد می کنیم مقاله بازی درمانی و جدیدترین تکنیک‌ های آن را مطالعه کنید.

تمرین دست‌نویسی

دست‌نویسی را می‌توان به عنوان یک مهارت مهم و کاربردی برای کودکان اوتیسم معرفی کرد. با تمرین دست‌نویسی مهارت‌های حرکتی فرد تقویت می‌شوند. این تمرین‌ها می‌توانند شامل تمرینات دستخط و کپی حروف باشند. تمرین دست‌نویسی به فرد مبتلا به ‌اتیسم کمک می‌کند تا بتواند مهارت‌های نوشتاری خود را بهبود بخشد.

تمرین دست‌نویسی برای کودکان اوتیسم | کاردرمانی برای اوتیسم

آموزش مهارت‌ های اجتماعی

یادگیری مهارت‌های اجتماعی در روش کار درمانی به رشد کودکان مبتلا به اوتیسم کمک خواهد کرد. تکنیک‌های آموزش مهارت اجتماعی می‌توانند شامل ایفای یک نقش یا شرکت در جلسات گروهی باشند.

آموزش مهارت‌ های زندگی روزانه

در این روش کار درمانگر تلاش می‌کند تا برخی از موقعیت‌های واقعی زندگی را برای بیمار شبیه‌سازی کند. در نهایت کودکان مبتلا به‌ اتیسم در این تمرین مهارت‌های مهم زندگی مانند غذا خوردن یا لباس پوشیدن را می‌آموزند.

درمان شناختی_ رفتاری

درمان شناختی_ رفتاری می‌تواند موجب مدیریت رفتار‌ها شود. در این تکنیک بیمار می‌تواند رابطه بین رفتار‌ها و افکار و احساسات خود را به خوبی درک کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله بازی مناسب برای کودکان اوتیسم را مطالعه کنید.

چند تمرین کار درمانی برای اوتیسم

اگر کودک شما نیز جزء افرادی است که به بیماری اوتیسم مبتلا شده، می‌توانید در کنار مراجعه به کار درمانگر در منزل نیز برخی تمرینات را با او انجام دهید. ما در ادامه به معرفی برخی از تمرینات کاردرمانی ذهنی برای اوتیسم می‌پردازیم.

تمرین کار درمانی برای اوتیسم

آموزش اعضای بدن

اولین موضوعی که می‌توانید در کار درمانی با کودک خود تمرین کنید، شناخت اعضای بدن است. در این تمرین ذهنی کودک اوتیسم می‌تواند اعضای بدن را به خوبی شناسایی کند و در مورد خود شناخت بیشتری به دست آورد.

کاربرد اعضای بدن

دیگر تمرین کار درمانی ذهنی برای کودکان اوتیسم شناخت کاربرد هر یک از قسمت‌های بدن است. در این تمرین کودک می‌آموزد که با کدام عضو از بدن می‌تواند ببینید یا بشنود.

شناخت جهت‌ها

در تمرین بعدی می‌توانید جهت‌ها را به کودک آموزش دهید. با شناخت جهت‌ها او به خوبی می‌تواند جهت‌یابی کند و تشخیص دهد که دست راست و چپ او کدامند.

شناخت رنگ‌ها و اشکال

آموزش شناخت رنگ‌ها به کودکان دارای مراحل خاصی است. به همین علت لازم است برای آموزش این تمرین از کار درمانگر کمک بگیرید. به این دلیل که کودکان اوتیسم مانند دیگر کودکان نمی‌توانند رنگ‌ها را به خوبی شناسایی کرده و یاد بگیرند. برای شناخت اشکال نیز باید این روند را در پیش گیرید تا بتوانید بر اساس اصول و مراحل خاصی آن‌ها را به کودک خود آموزش دهید.

جمع ‌بندی درباره مزایای کاردرمانی برای کودکان اوتیسم

بیماری اوتیسم، یکی از اختلالاتی است که به صورت مادام العمر با فرد همراه است. همانطور که بیان شد کودکان اوتیسم برای برقراری ارتباط و انجام بسیاری از امور روزمره خود با مشکل مواجه هستند. کار درمانی یک روش مهم و مؤثر برای بهبود بیماران اوتیسم است. با مراجعه به کار درمانگر مناسب و شروع به موقع تمرینات، کودکان می‌توانند مهارت‌های زیادی را بیاموزند. برای بهره مندی از مزایای کاردرمانی برای بیماران اوتیسم می‌توانید به مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی امید شرق مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =