وبلاگ

بازی مناسب برای کودکان اوتیسم

بازی مناسب برای کودکان اوتیسم

بازی مناسب برای کودکان اوتیسم چیست؟ کدام بازی ها برای کودکان اوتیسم مناسب هستند؟ زمانی که صحبت از بازی مناسب برای کودکان اوتیسم می‌شود، برخلاف تصور دیگران گزینه‌های زیادی پیش رو داریم. درست است که کودکان اوتیسمی مانندکودکان عادی نیستند، اما آنها می‌توانند بازی‌های مختلف را انجام دهند.
در هنگام انتخاب بازی مناسب برای کودکان اوتیسم شما باید بازی‌هایی را انتخاب کنید که علاوه بر سرگرم کردن کودکان، برای آن‌ها مفید هم باشند. انتخاب بازی مناسب می‌تواند موجب بهبود مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودک شما شود. همچنین هماهنگی حرکتی آن‌ها را نیز بهبود می‌بخشد. ما تصمیم داریم در این مطلب 10 بازی مناسب برای کودکان اوتیسم را به شما معرفی کنیم.

بازی مناسب برای کودکان اوتیسم

نکات مهم برای یاد دادن بازی به کودکان ‌اتیسم

همان طور که اشاره کردیم کودکان اوتیسمی نسبت به کودکان عادی شرایط متفاوتی دارند. به همین علت شما باید برای سرگرم کردن و رشد ذهنی آن‌ها با استفاده از بازی‌های مختلف، چند نکته مهم را در نظر داشته باشید. مهم‌ترین نکات یاد دادن بازی مناسب برای کودکان اوتیسم به شرح زیر هستند:

• قبل از شروع بازی، بر اساس شرایط کودک خود و نوع بازی محیط را به خوبی آماده کنید.
• کودک شما باید قبل از شروع به بازی درک درستی از بازی موردنظر داشته باشد.
• قبل از آغاز بازی، از کودک خود در خصوص نحوه بازی و نگرانی‌های او در مورد بازی مورد نظر سؤال کنید.
• شما وظیفه دارید به عنوان والد نوع بازی و هدف از آن را به کودک خود توضیح دهید تا بتواند در شرایط مطلوب با همسالان خود بازی کند.
• بازی مناسب برای کودکان اوتیسم نباید به گونه‌ای باشند که موجب ترس و افزایش استرس کودکان اوتیسمی شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله کاردرمانی برای اوتیسم را مطالعه کنید.

10 بازی مناسب برای کودکان اوتیسم

نکته‌ای که باید قبل از هر چیز به آن توجه داشته باشید این است که بازی‌های انتخابی از سوی شما به گونه‌ای باشند که بتوانند در کاهش استرس و اضطراب کودکان ‌اتیسم تاثیر بگذارند. همچنین بازی مورد نظر باید موجب افزایش اعتماد به نفس کودک نیز شود. از این رو ما در این بخش 10 مورد بازی مناسب برای کودکان اوتیسم را به شما معرفی خواهیم کرد.

1- لگو

لگو یکی از بازی‌هایی است که می‌تواند برای تمامی کودکان جذاب باشد. بازی‌هایی که می‌توانند تفکر و همکاری را به کودکان بیاموزند، موجب رشد ذهنی آن‌ها خواهند شد. تحقیقات مختلف نشان می‌دهند که لگو‌ها می‌توانند یکی از بهترین بازی‌ها برای کنترل اوتیسم باشند. این موضوع به قدری مورد توجه قرار گرفته است که محققان آن را لگو درمانی می‌نامند.

در این بازی مناسب برای کودکان اوتیسم، آن‌ها می‌توانند با قطعات بازی کرده و هر قطعه را بشناسند. آن‌ها همچنین توانایی تفکر اجتماعی و حل مسائل را نیز فرا می‌گیرند.

لگو | بازی مناسب برای کودکان اوتیسم

2- بازی تطبیقی

بازی تطبیقی یک بازی مناسب برای کودکان اوتیسم به شمار می‌رود. این نوع بازی باعث گسترش مهارت‌های حسی و شناختی آن‌ها خواهد شد. منظور از بازی‌های تطبیقی در واقع همان کلمات و ‌اشیایی هستند که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و می‌توانند یک پیام را ایجاد کنند. در بازی تطبیقی کودکان اوتیسم می‌توانند درک درستی از شکل‌ها، رنگ‌ها و مفاهیم داشته باشند.

همچنین در بازی تطبیقی مهارت‌های حل مسأله کودکان و انجام برخی حرکات ظریف آن‌ها بهبود می‌یابد. این امر به آن‌ها فرصت می‌دهد تا بتوانند مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی خود را نیز بهبود بخشند. این بازی مناسب برای کودکان اوتیسم در سطوح مختلف طراحی شده‌ است و شما بر اساس میزان توانایی کودک خود باید سطح مناسب را انتخاب نمایید.

بازی تطبیقی | بازی مناسب برای کودکان اوتیسم

3- پازل، یک بازی مناسب برای کودکان اوتیسم

پازل را می‌توان به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها برای کودکان و بزرگسالان معرفی کرد. با انجام بازی پازل مهارت‌های حرکتی ظریف، مهارت‌های شناختی، آگاهی فضایی و تفکر منطقی کودکان‌ اتیسم تقویت خواهد شد. پازل به عنوان یک بازی مناسب برای کودکان اوتیسم معرفی شده است؛ چراکه می‌تواند تخیل کودکان را تحریک کند.

پازل‌ها می‌توانند موجب رشد ذهنی و افزایش تمرکز کودکان شوند. هنگام خرید پازل برای کودکان اوتیسمی بهتر است پازل‌هایی با تصاویر و رنگ‌های شاد را انتخاب کنید. همچنین سعی کنید به سراغ پازل‌هایی بروید که تصاویر آن‌ها بسیار ساده یا بسیار سخت نباشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله کاردرمانی ذهنی برای کودکان اوتیسم را مطالعه کنید.

 

پازل یک بازی مناسب برای کودکان اوتیسم

4- بازی‌ های حافظه

برای این که کودکان اوتیسمی بتوانند مسائل مختلف را بهتر به خاطر بسپارند، بازی‌های حافظه را برای آن‌ها تهیه کنید. این بازی‌ها می‌توانند کودکان را به خوبی سرگرم کنند. فعالیت‌هایی نظیر یادآوری قسمت‌هایی از داستان‌ها، خواندن بخشی از موارد موجود یا تکرار الگو‌ها، بخشی از بازی‌های حافظه هستند که کودکان اوتیسم را به تفکر وادار می‌کنند.

بازی‌ های حافظه

5- بازی ‌های رومیزی

بازی رومیزی که آن را نام بازی‌های تخته‌ای نیز می‌شناسند یک بازی مناسب برای کودکان اوتیسم محسوب می‌شود. در این بازی کودکان مبتلا به اوتیسم یاد می‌گیرند روی کار خود تمرکز کنند، بر اساس نوبت خود بازی را پیش ببرند، به قوانین بازی احترام بگذارند و با دیگر بازیکنان در تعامل باشند. از معروف‌ترین بازی‌های رومیزی می‌توان به شطرنج اشاره کرد.

این بازی‌ها مهارت‌های حل مسأله را در کودکان تقویت می‌کنند. جالب است بدانید شرکت‌های مختلف، بعضی از بازی‌های رومیزی را مختص کودکان اوتیسم طراحی کرده‌اند. در این بازی‌ها مهارت‌های مختلف کودکان تقویت خواهد شد.

بازی ‌های رومیزی | بازی مناسب برای کودکان اوتیسم

6- بازی‌ های نقش‌آفرینی

بازی‌های نقش آفرینی در واقع همان خاله بازی‌های کودکانه هستند. چنین بازی‌هایی می‌توانند مهارت‌های ارتباطی کودکان را افزایش دهند و به آن‌ها کمک کنند تا بتوانند احساسات مختلف خود را بروز دهند. در این بازی کودکان اوتیسم مهارت‌های اجتماعی را تمرین می‌کنند. از این رو این بازی را به عنوان یک بازی مناسب برای کودکان اوتیسم می شناسند.

پیشنهاد می کنیم مقاله مزایای کاردرمانی برای کودکان اوتیسم را مطالعه کنید.

 

7- کارت بازی

کارت بازی یا بازی کارت یک بازی مناسب برای کودکان اوتیسم به شمار می‌رود. در این بازی کودکان می‌توانند حل مسائل مختلف را یاد بگیرند و مهارت‌های اجتماعی خود را بهبود بخشند. کارت بازی مانند بسیاری از بازی‌های دیگر به رعایت نوبت، رعایت قوانین، توجه و تمرکز نیاز دارد. در نتیجه کودکان می‌توانند مهارت‌های مختلف را بیاموزند.

کارت بازی

8- بازی ‌های هنری

یکی از اصلی‌ترین مواردی که می‌تواند باعث رشد ذهنی کودکان اوتیسم و تقویت مهارت‌های آن‌ها شود، پرورش خلاقیت است. در بازی‌های هنری شما کودکان مبتلا به اوتیسم را به کاوش و تخیل تشویق می‌کنید. سعی کنید با آن‌ها کاردستی‌های هنری بسازید و آن‌ها را تشویق نمایید تا بتوانند با استفاده از کاغذ‌ها و مداد‌های رنگی و چسب، آثار هنری منحصر به فرد خلق کنند.

بازی ‌های هنری

بازی مناسب برای کودکان اوتیسم

9- بازی‌ های ورزشی

هر نوع فعالیت ورزشی مناسب و اصولی می‌تواند یک بازی مناسب برای کودکان اوتیسم به شمار رود. فعالیت‌های ورزشی می‌توانند علاوه بر این که موجب تقویت آمادگی جسمانی شوند، مهارت‌های مختلف کودکان را نیز بهبود بخشند. برخی از بازی‌ها مانند دوچرخه سواری به کودکان مبتلا به اوتیسم این امکان را می‌دهند تا بتوانند هماهنگی حرکات خود را تقویت کنند.

از طرف دیگر بازی‌های گروهی مانند فوتبال نیز می‌توانند اعتماد به نفس آن‌ها را بالا ببرند و تعامل و برقراری ارتباط با دیگران برای آن‌ها راحت باشد. به همین علت یک بازی مناسب برای کودکان اوتیسم محسوب می‌شوند.

بازی‌ های ورزشی

10- بازی با شن و ماسه

بازی شن و ماسه از جمله بازی‌هایی است که بسیار مورد توجه کودکان اوتیسم قرار می‌گیرد و در دسته بازی مناسب برای کودکان اوتیسم تقسیم‌بندی می‌شود. برخی از بیماران اوتیسمی دچار اختلالات حس لمسی هستند و این اختلالات می‌توانند به صورت کم حسی و بیش حسی باشند. شن و ماسه‌ها می‌توانند تحریکات لمسی جذابی برای کودکان مبتلا به اوتیسم باشند و معمولاً توسط کاردرمانگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بازی با شن و ماسه | بازی مناسب برای کودکان اوتیسم

جمع‌بندی درباره بازی مناسب برای کودکان اوتیسم

بازی مناسب برای کودکان اوتیسم چیست؟ این یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که بسیاری از والدین با آن مواجه هستند. بیشتر افراد تصور می‌کنند کودکان اوتیسم برای انجام بازی‌های مختلف محدودیت دارند و نمیتوانند با دیگران تعامل برقرار کنند؛ در حالی که این تصور کاملا اشتباه است. هما‌ن‌طور که متوجه شدید بازی‌های زیادی برای کودکان اوتیسمی وجود دارند که می‌توانند علاوه بر سرگرم کردن، روی رشد ذهنی و تقویت مهارت‌های مختلف آن‌ها نیز تاثیر بگذارند.

ما در این مطلب 10 مورد بازی مناسب برای کودکان اوتیسم را به شما معرفی کردیم تا بتوانید با انجام این بازی‌ها، اوتیسم کودک خود را تا حد زیادی کنترل کرده و از طرف دیگر آن‌ها را سرگرم کنید. شما هم می‌توانید نظرات خود را درباره بازی مناسب برای کودکان اوتیسم با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + یازده =