وبلاگ

کاردرمانی در منزل

کار درمانی در منزل

کاردرمانی در منزل ، یکی از اقدامات مهمی است که در حوزه توانبخشی انجام می‌ شود. استفاده از خدمات کاردرمانی در منزل مزایای زیادی به همراه دارد. یکی از مزایای آن این است که بیمار می تواند با کمک گرفتن و انجام برخی فعالیت ها، کارهای روزمره خود را انجام داده و در امور زندگی خود نقش بیشتری داشته باشد. با ما همراه باشید تا شما را با کاردرمانی در منزل بیشتر آشنا کنیم.

کاردرمانی در منزل

برخی از بیماران که مبتلا به بیماری ‌های جسمی روانی هستند یا سالمندانی که دچار بیماری ها و اختلالات رشد شده‌اند، با انجام فعالیت های کاردرمانی در منزل می توانند فعالیت های هدفمند، همراه با برنامه داشته باشند و در کنار آن کارهای روزمره خود را بدون اینکه از اطرافیان کمک بگیرند و یا با حداقل کمک گرفتن از دیگران انجام دهند. کلیه گروه های توانبخشی نقش تاثیر گذاری روی درمان مشکلات اسکلتی عضلانی دارند. امروزه این مشکلات شیوع زیادی در میان تمامی مردم جهان پیدا کرده اند. خدمات کاردرمانی در منزل در بیشتر مواقع مربوط به استفاده از ورزش ها و روش های ویژه برای افزایش میزان استقلال بیماران است. این خدمات با استفاده تاثیرگذار و حداکثر میزان توانایی برای انجام فعالیت ‌های شخصی و روزمره توسط بیمار خواهد بود.

کار درمانی در منزل

کاردرمانی در منزل برای چه بیمارانی مناسب است؟

کاردرمانی در منزل برای بیماران مختلف مناسب است. از جمله آنها می‌توان به بیماران زیر اشاره کرد:
افراد مبتلا به پارکینسون
بیماران مبتلا به ام اس
سکته مغزی و اختلالات نورولوژیک

مزایای کاردرمانی در منزل

کاردرمانی در منزل برای کلیه سنین مناسب است. کودکان و بزرگسالان می توانند از مزایای این روش درمانی بهره مند شوند. کودکان با دریافت خدمات کاردرمانی می توانند به مهارت و رشد مناسب تر دست پیدا کرده و در طول زندگی خود این حالت ها را حفظ کنند. این روش درمانی دارای مزایای مختلفی است که از جمله مهمترین مزایای آن می توان موارد زیر را نام برد:
بهبود مهارت ها برای انجام فعالیت های روزانه
افزایش توجه و تمرکز
بهبود حافظه
ارتقاء سطح سلامت جامعه
افزایش عملکرد فرد و کسب استقلال
بهبود مهارت های حسی، حرکتی و عاطفی
جلوگیری از الگوهای حرکتی غلط
کاهش مشکلات و ناتوانی های فردی
یادگیری واکنش های تعادلی
جلوگیری از بروز عوارض و پیشرفت بیماری
افزایش و بهبود توان عضلانی
به حداکثر رساندن توانایی های فردی
بهبود درک محیط
یادگیری مهارت های لازم برای یک زندگی عادی
تمامی موارد بالا برای زندگی انسان ها اهمیت زیادی دارند. اگر تصور کنیم فردی به علت بیماری قادر به انجام این مهارت ‌ها نباشد، در این صورت کاردرمانی در منزل باعث افزایش اعتماد به نفس او خواهد شد. اگر این اختلالات در فرد درمان شود، فرد قادر خواهد بود که به زندگی عادی خود بازگشته و فعالیت های خود را با اعتماد به نفس بالاتری آغاز کند. همچنین در کنار کاردرمانی، گفتاردرمانی نیز باعث می شود نتیجه کار درمانی مطلوب تر شود. یکی از مزایای بسیار خوبی که کاردرمانی در منزل دارد، امکان استفاده از تمرینات کاردرمانی بدون خروج از منزل است. در این روش درمانی بیماران می توانند از طریق اعمال روش های کاردرمانی توسط کادر با تجربه و ماهر از خدمات مختلف و با رفاه بیشتر بهره مند شوند.

کاردرمانی در منزل

کاردرمانی در منزل برای بیماران فلج مغزی

فلج مغزی یکی از دلایلی است که باعث ناتوانی جسمی در کودکان شده و در پی آن مشکلات زیادی مثل کاهش توانایی مشارکت در انجام امور روزانه و همچنین کم شدن استقلال فردی به وجود می ‌آید. اما با کمک کاردرمانی در منزل به صورت مستقیم و یا ترکیب با دیگر روش های کاردرمانی فرد می‌ تواند توانایی خود را برای انجام امور روزانه به دست آورد. کاردرمانی در منزل باعث بالا بردن سطح استقلال و اتکای به خود در کودکان مبتلا به فلج مغزی خواهد شد. کودکانی که مبتلا به فلج مغزی هستند، از طریق توانایی روان شناختی در عملکرد روزانه و تحصیل خود می‌ توانند از کمک های متخصصان روانشناسی و توان بخشی استفاده کنند.

کار درمانی کودکان در منزل

کودکان با افزایش سن به رشد و تکامل دست پیدا می کنند. مراحل رشد شامل مهارت های حرکتی درشت و ظریف خواهد بود. مهارت‌های حرکتی درشت مثل نشستن، کنترل گردن، حرکت به صورت سینه خیز و قرار گرفتن به صورت چهار دست و پا است. از جمله مهارت های ظریف می توان به گرفتن و کنترل اشیا و رها کردن آنها اشاره کرد. کودک به تدریج با افزایش سن می تواند این مهارت ها را به دست آورد. اما یک نکته مهمی که در رابطه با کودکان مبتلا به اختلال تاخیر در رشد وجود دارد، این است که این کودکان مانند کودکان هم سن خود نمی توانند از نظر زمانی این مهارت ها را کسب کرده و یا در کسب این مهارت ها دچار مشکل هستند. در کاردرمانی در منزل به کودکان کمک می شود تا این مهارت ها را بتوانند به خوبی بیاموزند.

کار درمانی کودکان در منزل

کاردرمانی در منزل برای بهبود مشکلات ستون فقرات

مشکلات اسکلت محوری بدن که مربوط به ستون فقرات افراد است، باعث بروز مشکلات مختلف برای افراد می شود. ستون فقرات از اعضای بسیار مال بدن است که بروز مشکل در آن روی عملکرد اعضای دیگر بدن نیز تاثیر می گذارد. در میان نوجوانان انحراف جانبی ستون فقرات بسیار متداول است. در صورتی که این مشکل به موقع تشخیص داده شود و پیش از بسته شدن صفحات رشد استخوانی، می توان با کمک توان بخشی و طرح کاردرمانی در منزل با استفاده از وسایل کمکی و تمرینات فیزیوتراپی به میزان زیادی جلوی بروز این مشکل را گرفت. با کمک تمرینات کاردرمانی در منزل این بیماران می توانند عضلات خود را در راستای انجام بهتر کارها تقویت کنند. خدمات کاردرمانی در منزل با گذشت زمان به بیمارانی که دچار انحراف جانبی ستون فقرات هستند، با انجام مداوم و منظم تمرینات و کارهای مخصوص کمک بسیار زیادی خواهد کرد.
در واقع کاردرمانگران با ارائه خدمات کاردرمانی و توانبخشی در منزل به بیمار آموزش می دهند تا توانایی استفاده از عضلات و ساختار استخوانی خود را جهت انجام دادن فعالیت های شخصی و روزمره به کار ببرند. به طور کلی خدمات کاردرمانی به همراه دیگر خدمات توانبخشی برای افزایش استقلال و توانایی بیماران جهت زندگی راحت تر است.

هزینه کاردرمانی بیماران در منزل

با در نظر گرفتن نوع بیماری و مدت زمان لازم برای جلسات کاردرمانی هزینه کاردرمانی بیماران در منزل متفاوت خواهد بود. برخی از مراکز توانبخشی این خدمات را با حفظ کیفیت و هزینه مناسب در اختیار خدمات گیرندگان قرار می دهند تا تمامی بیماران بتوانند از این خدمات بهره مند شوند.

تفاوت کاردرمانی در منزل با فیزیوتراپی

ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند که کاردرمانی در منزل همان فیزیوتراپی است. ولی میان این دو تفاوت هایی وجود دارد. کاردرمانی که توسط کاردرمانگر انجام می شود به منظور درمان مهارت های حرکتی ظریف و مهارت های شناختی و نواقص پردازش حسی یا مهارتهای ادراکی بینایی خواهد بود. کاردرمان گران روی افزایش قدرت عضلانی، کاهش درد و بهبود دامنه حرکتی مفصل و بالا بردن تعامل بیمار تمرکز می کنند. بل وجودی که فیزیوتراپیست ‌ها روی این موارد تمرکز کرده و برای عملکرد حرکاتی در بدن نیز اقدامات لازم را به کار می برند تا بیماران بتوانند فعالیت های روزانه خود را از سر گیرند.

کاردرمانی چند جلسه نیاز دارد؟

پروسه کاردرمانی در منزل به طور کلی یک پروسه زمانبر است. همچنین با در نظر گرفتن میزان گستردگی آسیب بیمار و سطح بیماری مدت زمان آن متغیر خواهد بود. برای استفاده از خدمات کاردرمانی در منزل برای کودکان باید صبر زیادی به خرج بدهید و منتظر پیشرفت کودک در طی زمان باشید.

سخن پایانی

کار درمانی در منزل تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت بیمار دارد. درمانگر ، تعدادی از تمرین ها و تکنیک های کار درمانی را به والدین و اطرافیان بیمار آموزش می دهد تا با استفاده از آنها روند بهبودی را سرعت بخشند. کار درمانی در تهرانپارس می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =