وبلاگ

کاردرمانی ذهنی برای کودکان اوتیسم

کاردرمانی ذهنی برای کودکان اوتیسم

کاردرمانی ذهنی برای کودکان اوتیسم نقش مهمی در بهبود توجه کودک و افزایش سطح حافظه دیداری و شنیداری او دارد. علاوه براین باعث گسترش تعاملات اجتماعی کودک می‌شود.کاردرمانی ذهنی به کودکان اوتیسمی کمک می‌کند بتوانند احساسات و عواطف خود را ابراز کنند و مهارت‌های ذهنی و آموزشی بیشتری به دست آورند. یکی دیگر از آثار کاردرمانی ذهنی برای کودکان اوتیسم ، افزایش اعتماد به نفس است. اینها تنها بخشی از تاثیرات کاردرمانی ذهنی هستند.

کاردرمانگر تلاش می‌کند با رویکردهای خود در روش‌های کاردرمانی ذهنی بتواند موارد گفته شده را بهبود بخشد. علاوه بر مواردی که گفتیم کاردرمانی ذهنی می‌تواند مهارت‌های نوشتاری و دستخط را در کودکان بهبود دهد. این امر تاثیر زیادی در یادگیری و کاهش بسیاری از اضطراب‌های کودک دارد.

کاردرمانی ذهنی در اوتیسم

ابتدا لازم است بدانید که اوتیسم (autism) یک نوع اختلال کارکردی در مغز است که گفتار و عملکردهای ذهنی فرد را مختل می‌کند. برای درمان اتیسم از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان کودکان اوتیسمی، کاردرمانی ذهنی است.

افرادی که برای درمان آنها از کاردرمانی ذهنی استفاده می‌شود، می‌توانند عملکرد مناسبی در حد توان خود ارائه دهند. باید توجه داشته باشید که عوامل مختلفی در این موضوع دخیل هستند. بنابراین اگر پدر یا مادر یک کودک مبتلا به طیف اوتیسم هستید، بهتر است ابتدا با یک کاردرمانگر ماهر و با تجربه مشورت کنید.

اوتیسم | کاردرمانی ذهنی در اوتیسم | کاردرمانی ذهنی برای کودکان اوتیسم

کاردرمانی برای اوتیسم

کاردرمانی برای اوتیسم ، مجموعه ای از فعالیت‌های هدفمند است که به افراد طیف اوتیسم در حفظ سلامتی و انجام دادن مستقل کارها کمک می‌کند. کاردرمانی برای کودکان اوتیسم نقش مهمی در حفظ و تقویت مهارت‌های موردنیاز کودک اوتیستیک در شرایط خانه، مدرسه و جامعه دارد. کاردرمانگرها برای هر فرد مبتلا به اوتیسم از یک رویکرد جامع در برنامه‌ریزی درمان استفاده می‌کنند.

افراد مبتلا به اتیسم در پردازش اطلاعات دریافتی از محیط دچار مشکل هستند. یعنی نمی‌توانند اطلاعاتی را که از طریق ورودی‌های حسی (چشم، گوش، بینی، پوست و زبان) خود دریافت می‌کنند، به خوبی پردازش نمایند. در این شرایط فرد نمی‌تواند وظایف روزانه خود را به درستی انجام دهد. این امر باعث ایجاد ناهماهنگی‌های حرکتی، نقایص شناختی، اختلالات رفتاری، مشکلات یادگیری، اضطراب و… می‌شود.

کاردرمانی برای اوتیسم | کاردرمانی ذهنی برای کودکان اوتیسم

مزایای کاردرمانی برای اوتیسم

کاردرمانی برای اوتیسم به کودک کمک می‌کند مهارت‌های برنامه‌ریزی حرکتی را کسب کند.
– موجب رشد و بهبود مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت می‌شود.
– وقتی مهارت‌های ذهنی کودک اتیسم بیشتر می‌شود، می‌تواند مشکلات مربوط به پردازش حسی را مدیریت کند.
کاردرمانی برای اختلال اوتیسم به توسعه مهارت‌های ذهنی کودک مانند تمرکز و توجه کمک می‌کند.
– یکی دیگر از مزایای کاردرمانی برای اتیسم افزایش قدرت عضلات مرکزی است.
– این روش درمانی باعث بهبود و تقویت مهارت‌های شناختی در کودک اتیستیک می‌شود.
– کودکان طیف اوتیسم به کمک کاردرمانی یاد می‌گیرند که چطور از خود مراقبت کنند.
– آموزش بازی و نحوه انجام وظایف مدرسه هم جزو مزایای کاردرمانی برای اوتیسم است.

پیشنهاد می کنیم مقاله کاردرمانی برای اوتیسم ، مزایا، کاربردها و اهمیت را مطالعه کنید.

درمان‌های ذهنی برای افراد طیف اوتیسم

برای توانبخشی ذهنی در افراد مبتلا به اتیسم از کاردرمانی ذهنی و آموزش استفاده می‌کنند. اگر مداخلات درمانی برای بیماران در سنین کودکی انجام شوند، تاثیر بیشتری دارند. در بیشتر مواقع، تمرینات کاردرمانی و گفتاردرمانی موجب پیشرفت کودکان اتیسمی شده‌اند. باید توجه داشت که میزان پیشرفت افراد به سطح اختلال و شدت بیماری بستگی دارد.

متخصصین کاردرمانی و گفتاردرمانی می‌توانند به درمان کودکان اوتیسمی کمک کنند. آنها با توجه به شرایط کودک، یک برنامه درمانی مناسب را طراحی می‌کنند. معمولا بیماران طیف اوتیسم با مشکلات ذهنی گوناگونی مانند اختلالات توجه و تمرکز، مشکل حافظه، اختلالات شناختی، دیداری و شنیداری مواجه هستند.

درمان‌های ذهنی برای افراد طیف اوتیسم | کاردرمانی ذهنی برای کودکان اوتیسم

روش‌های کاردرمانی ذهنی در کودکان اتیسم

کاردرمانی برای کودکان اوتیسم در حیطه های مختلفی انجام می‌شود. از آن جمله می‌توان به کاردرمانی اوتیسم در زمینه حسی- حرکتی، کاردرمانی اتیسم در زمینه جسمی، کاردرمانی اوتیسم در زمینه ذهنی و… اشاره کرد. کاردرمانی ذهنی برای اوتیسم به بررسی مهارت‌های ذهنی کودکان اتیسم می‌پردازد و برای درمان آنها تلاش می‌کند. همچنین برای بهبود سرعت پردازش ذهنی، دستورپذیری و افزایش تحمل کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این قسمت چند نمونه از روش‌های کاردرمانی ذهنی برای کودکان اوتیسم را توضیح می‌دهیم.

1- درمان‌های حسی برای کودکان طیف اوتیسم

مشکلات حسی جزو مهم‌ترین علائم افراد طیف اوتیسم به شمار می‌روند. متخصصانی که به صورت مستمر با بیماران اوتیسمی ارتباط دارند، کاملا این علائم را می‌شناسند. کودکان اتیستیک و به طور کلی افراد طیف اوتیسم در هنگام مواجهه با شرایط خاص، واکنش‌های مختلفی از خود نشان می‌دهند. این واکنش می‌تواند به صورت لجبازی، دوری، فرار و… بروز کند.

بیماران مبتلا به اتیسم ممکن است در مورد برخی محرک‌ها دچار درجاتی از کم‌حسی باشند. در چنین حالتی تلاش می‌کنند مشکل تعادل حسی خود را رفع کنند. به همین علت برای رسیدن به هدف خود شروع به جویدن لباس، گاز گرفتن اشیا و… می‌کنند.

کودکان اوتیسم در یک یا تمام حواس خود دچار اختلال هستند. کاردرمانگران در تلاش هستند با استفاده از برنامه های حسی بتوانند مشکلات کودکان مبتلا به اوتیسم را حل کنند.

درمان‌های حسی چه مزایایی دارند؟

مزایای استفاده از درمان‌های حسی در کاردرمانی ذهنی شامل موارد زیر می‌شود.
– کاهش بی‌قراری کودک
– بهبود گفتار کودک
– کاهش به هم ریختگی‌های حسی کودک
– بهبود توجه در کودک
– کاهش رفتارهای کلیشه ای و تکراری

درمان‌های حسی چه مزایایی دارند؟ | کاردرمانی ذهنی برای کودکان اوتیسم

2- استفاده از اتاق تاریک در کاردرمانی ذهنی

اتاق تاریک یا همان سنسوری روم یکی از روش‌های کاردرمانی برای اوتیسم است. کاردرمانگران برای ارزیابی‌های بصری و درک میزان توانایی بینایی فرد از این روش استفاده می‌کنند. آنها به کمک اتاق تاریک می‌توانند افراد را در موقعیت‌های مختلف مورد ارزیابی قرار دهند و با توجه به نتایج، یک برنامه درمانی موثر تنظیم کنند.

در اتاق‌های تاریک، همه عوامل و محرک‌های مزاحم را حذف می‌کنند و فقط محرک‌هایی باقی می‌مانند که برای آموزش کودک اتیسم کاربرد دارند. اتاق تاریک ، یک روش موثر در آموزش و بهبود توجه کودکان محسوب می‌شود. این روش به وفور در کودکان بیش فعال (ADHD) مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این برای کودکان مبتلا به اتیسم، اختلالات توجه و تمرکز، اختلال یادگیری و اضطراب هم کاربرد دارد.

استفاده از اتاق تاریک، کیفیت زندگی فرد را بهبود می‌دهد و به او کمک می‌کند استقلال بیشتری در فعالیت‌های روزمره خود داشته باشد. در این اتاق‌ها برای تحریک حسی و تقویت مهارت‌های فرد از موسیقی، نورپردازی، اشیا و وسایل مختلف استفاده می‌شود.

3- نقش آموزش در کاردرمانی ذهنی

آموزش، تاثیر بسزایی در توانبخشی ذهنی افراد مبتلا به اتیسم دارد. کودکان زیادی هستند که از لحاظ ذهنی، عملکرد مناسبی در حد سن خود ندارند. کاردرمانی ذهنی می‌تواند به این کودکان کمک کند عملکرد ذهنی خود را بهبود بخشند. در این روش، برای آموزش کودکان از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

برخی از توانایی‌های ذهنی موثر در فعالیت‌های روزانه افراد

– توانایی با دست خوردن در سن 7 ماهگی
– توانایی استفاده از قاشق بدون کمک گرفتن از دیگران در سن 12 ماهگی
– آموزش توالت و استفاده از سرویس بهداشتی در 30 ماهگی
– توانایی باز و بسته کردن دکمه های لباس در 36-33 ماهگی
– بستن بندهای کفش و استفاده از چاقو و چنگال در 5 سالگی

کاردرمانی ذهنی در منزل

کاردرمانی ذهنی در منزل وقتی کاربرد دارد که شرایط لازم برای حضور فرد در مرکز درمان وجود نداشته باشد. عدم دسترسی مناسب، وجود بیماری، ناتوانی و… باعث می‌شوند کاردرمانگر به منزل مراجعه کند و به این صورت از درمان‌های لازم بهره مند شود.

کاردرمانی ذهنی در منزل | کاردرمانی ذهنی برای کودکان اوتیسم

چند نمونه از تمرین‌های کاردرمانی ذهنی برای کودکان اوتیسم

باید توجه داشت که سن بیمار اهمیت زیادی در تمرینات کاردرمانی برای اوتیسم دارد. هر تمرین کاردرمانی در یک سن خاص به کودک آموزش داده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با متخصص کاردرمانی یا گفتاردرمانی خود مشورت کنید.

– تمرینات زیربنایی برای کاردرمانی ذهنی در کودکان اوتیسم

تمرین اول : آموزش و شناخت اعضای بدن

آموزش و شناخت اعضای بدن | کاردرمانی ذهنی برای اوتیسم | کاردرمانی برای اوتیسم
تمرین دوم کاردرمانی ذهنی در اوتیسم: شناخت کاربرد اعضای بدن

شناخت کاربرد اعضای بدن | کاردرمانی اوتیسم
دو تمرین بالا به عنوان زیربنای تمرینات کاردرمانی ذهنی برای اوتیسم شناخته می‌شوند.
تمرین سوم کاردرمانی ذهنی کودکان اوتیسم: شناخت و تشخیص جهت‌ها (راست و چپ)

شناخت و تشخیص جهت‌ها | کاردرمانی برای اوتیسم
تمرین چهارم کاردرمانی برای اوتیسم: آموزش و شناخت رنگ‌ها از طریق روش‌های خاص

آموزش و شناخت رنگ‌ها | کاردرمانی ذهنی در کودکان اوتیسم
تمرین پنجم کاردرمانی اوتیسم : آموزش و شناخت شکل‌ها با استفاده از روش‌های خاص

آموزش و شناخت شکل‌ها

تمرین ششم : تشخیص شباهت‌ها و تفاوت‌های اشکال

تشخیص شباهت‌ها و تفاوت‌های اشکال
تمرین هفتم کاردرمانی در اوتیسم : بهبود حافظه دیداری از طریق به خاطر سپردن

بهبود حافظه دیداری از طریق به خاطر سپردن
تمرین هشتم کاردرمانی برای اتیسم : تقویت و بهبود حافظه شنیداری کودک اوتیستیک

تقویت و بهبود حافظه شنیداری کودک اوتیستیک

سخن پایانی درباره کاردرمانی ذهنی برای کودکان اوتیسم

کاردرمانی ذهنی برای کودکان اوتیسم اهمیت زیادی دارد. کاردرمانگرانی که در این حوزه فعال هستند، برنامه های تمرینی مختلفی را برای کودکان اتیسم طراحی می‌کنند. علاوه براین می‌توانند از طریق آموزش کودکان ، سطح زندگی آنها را بهبود بخشند. تمرینات کاردرمانی ذهنی در کودکان اوتیسم نقش مهمی در افزایش شناخت کودک و آموزش مهارت‌های روزمره زندگی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 8 =