وبلاگ

کاردرمانی برای اوتیسم ، مزایا، کاربردها و اهمیت

کاردرمانی برای اوتیسم ، مزایا، کاربردها و اهمیت

کاردرمانی برای اوتیسم چیست؟

کاردرمانی برای اوتیسم یا همان کاردرمانی اوتیسم یکی از روش‌هایی است که برای کنترل اختلال اوتیسم به کار می‌رود. درست است که روش درمانی مشخصی برای درمان اوتیسم وجود ندارد ؛ اما به کمک یکسری تکنیک‌ها می‌توان روند بهبود افراد مبتلا به اوتیسم را سرعت بخشید. کاردرمانی برای اوتیسم ، بازی درمانی و گفتاردرمانی جزو روش‌هایی هستند که با استفاده از آنها می‌توان علائم افراد اوتیستیک را به حداقل رساند.

کاردرمانی برای اوتیسم نقش مهمی در توانمندسازی افراد مبتلا دارد. خدمات کاردرمانی ذهنی برای اوتیسم ، کاردرمانی جسمی و حسی باعث می‌شوند افراد طیف اتیسم بتوانند توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند. برای مثال تمرینات کاردرمانی ذهنی کودکان طیف اوتیسم ، مهارت‌های ذهنی و آموزشی، اعتماد به نفس و سطح تعاملات اجتماعی این کودکان را افزایش می‌دهند. علاوه بر این، موجب بهبود سطح حافظه دیداری و شنیداری، بهبود توجه و ابراز احساسات کودک می‌شوند.

نقش کاردرمانی اوتیسم کمک به کودک برای مشارکت در کارهایی است که می‌خواهد و باید انجام دهد، از طریق استفاده درمانی از فعالیت‌های روزمره است. کاردرمانی ، رویکردی کل‌نگر برای رفاه بیمار دارد و به جنبه‌های فیزیکی، روانی و شناختی از نظر عملکردی مراجعان می‌پردازد. مراجعه‌کنندگان در محیط‌های مختلف مانند خانه، مدرسه و جامعه ارزیابی می‌شوند.

کاری که یک کاردرمانگر انجام می‌دهد

بر اساس دفتر آمار کار، “کاردرمانگران بیمارانی را که جراحات، بیماری‌ها یا ناتوانی‌هایی دارند به وسیله استفاده درمانی از فعالیت‌های روزمره درمان می‌کنند.”

کاردرمانگر کودک شما، توانایی‌های او را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و به او کمک می‌کند تا به پتانسیل کامل خود برسد.
کاردرمانگر، رویکرد خود را با سبک یادگیری کودک شما تنظیم می‌کند. کودکان کوچکتر ممکن است از طریق بازی و نقش‌آفرینی بهتر یاد بگیرند. یک کودک بزرگتر ممکن است از طریق نقش‌آفرینی، مربیان اجتماعی یا استفاده از برنامه ها برای کمک به برنامه ریزی اجرایی، بهتر یاد بگیرد.

در جلد 71 مجله آمریکایی کاردرمانی، مطالعه ای منتشر شد که توضیح می‌دهد یک پسر 17 ساله مبتلا به اوتیسم چگونه از کاردرمانی استفاده می‌کند. در این مطالعه موردی، جیمی از آموزش مهارت‌های اجتماعی مبتنی بر گروه، مدل‌سازی ویدیویی و شرکت در یک باشگاه آشپزی مبتنی بر علاقه برای تمرین مهارت‌های اجتماعی خود استفاده کرد. جیمی پس از شرکت در جلسات فردی سه بار در ماه با کاردرمانگر مدرسه‌ای خود، بیشتر در باشگاه آشپزی حاضر شد. او حضور خود را در طول یک ترم از 25 به 90 درصد افزایش داد.

همچنین مهارت‌های تهیه غذا را به دست آورد و دوره کارآموزی را در صنایع غذایی سپری کرد. جیمی با دوستی از گروه اجتماعی خود کار می‌کند که با او علایق مشترکی دارد.

کاری که یک کاردرمانگر انجام می‌دهد | کاردرمانی برای اوتیسم ، مزایا، کاربردها و اهمیت

ارزیابی کاردرمانی برای اوتیسم

هنگامی که یک کاردرمانگر کودک شما را ارزیابی می‌کند، معمولاً با شما (و کودکتان، در صورت لزوم) درباره اهداف فرزندتان بحث می‌کند. درمانگر همچنین ممکن است از معلم فرزند شما نظر بخواهد یا اینکه برای مشاهده بیشتر به خانه یا مدرسه فرزند شما مراجعه کند. او توانایی‌ها و چالش‌های فرزند شما را ارزیابی خواهد کرد. شما باید یک کپی از مقیاس درجه‌بندی اوتیسم دوران کودکی و مشخصات حسی فرزندتان را به همراه داشته باشید.

هنگامی که کاردرمانگر درک روشنی از اهداف و توانایی‌ های کودک شما داشته باشد، یک برنامه مداخله جامع ایجاد خواهد کرد. درمانگر ممکن است توصیه‌هایی برای تجهیزات تطبیقی ارائه دهد. در این صورت، به شما و فرزندتان برای استفاده از تجهیزات آموزش می‌دهد. بسته به نیازهای فرزندتان، وسایل ارتباطی ، پشتیبانی بصری یا تجهیزات آموزشی تطبیقی ممکن است مناسب باشند. طبق گفته انجمن کاردرمانی آمریکا، “کارشناسان کاردرمانی دیدگاهی کل‌نگر دارند که در آن تمرکز بر سازگاری محیط با فرد است و فرد بخشی جدایی ناپذیر از تیم درمانی است.”

ارزیابی کاردرمانی برای اوتیسم

مداخلات کاردرمانی برای اوتیسم

در صورت لزوم، کاردرمانگر کودک شما مداخلاتی را برای رسیدگی به مهارت‌های اجتماعی، ارتباطات، پردازش حسی و رفتار ارائه می‌کند. دیپام پاوار و پایال مهتا پاوار، کاردرمانگران در هند مداخلاتی را برای کمک به مراجعان خود ارائه می‌دهند تا به ورودی‌های حسی پاسخ دهند.

مداخلات رایج شامل یکپارچگی حسی، فعالیت‌های رشد حرکتی و فعالیت‌های بازی برای تقویت مهارت‌های شناختی و ادراک است. درمان یکپارچگی حسی به کودکان کمک می‌کند تا «ثبت نام کنند، تعدیل کنند و بر اساس ورودی حسی عمل کنند… کاردرمانگر از راهبردهای حسی متفاوتی برای ارتقای خودتنظیمی و برنامه‌ریزی حرکتی استفاده می‌کند». آنها همچنین از مداخلاتی مانند تنظیم سطح برانگیختگی، کاهش حواس‌پرتی، کاهش اضطراب و بهبود عملکرد فعالیت‌های روزمره زندگی برای کمک به کودکان استفاده می‌کنند.

پیشنهاد می کنیم مقاله کاردرمانی ذهنی برای کودکان اوتیسم را مطالعه کنید.

 

مداخلات کاردرمانی برای اوتیسم

فعالیت‌های کاردرمانی برای اوتیسم

فعالیت‌های کاردرمانی از کارهای مبتنی بر بازی تا مهارت محور را شامل می‌شود. بسته به اهداف و توانایی‌های فرزندتان، کاردرمانی ممکن است شامل جلسات فردی، جلسات گروهی یا ترکیبی از هر دو باشد. برخی از فعالیت‌های رایجی که پاوارها با مراجعین خود انجام می‌دهند شامل فعالیت‌های ادغام حسی عمقی و دهلیزی مانند:

بازی‌های فشار، کشش مانند مسابقه طناب کشی
راه رفتن با چرخ
خمیربازی
طناب یا نردبان پویا
شن بازی برای حساسیت لمسی
کودکان در جلسات گروهی ممکن است برقصند یا بازی‌هایی مانند صندلی‌های موسیقی انجام دهند. کاردرمانگر کودکتان به شما یاد می‌دهد که چگونه به کودک خود در انجام این فعالیت‌ها در خانه کمک کنید.

فعالیت‌های کاردرمانی برای اوتیسم

گفتار و کاردرمانی برای اوتیسم

علاوه بر کاردرمانی، گفتار درمانی ممکن است برای کودک مبتلا به اوتیسم مفید باشد. آسیب شناسان گفتار و زبان از نزدیک با کاردرمانگران همکاری می‌کنند. همپوشانی در شیوه های آنها شامل کمک به مراجعان در مشکلات تغذیه، بلع، شناخت، وضعیت بدنی و یادگیری زبان است. اگر کودک شما برای برقراری ارتباط کلامی مشکل دارد، کاردرمانگر کودک شما احتمالاً کمک گرفتن از یک آسیب شناس گفتار-زبان را توصیه می‌کند.

کاردرمانگران و آسیب شناسان گفتار و زبان به توانایی کودک در برقراری ارتباط کلامی توجه دارند، اما رویکردها و تمرکز آنها متفاوت است. حوزه اصلی تمرکز یک کاردرمانگر، دامنه توجه و توانایی‌های اجتماعی کودک خواهد بود. آن‌ها ممکن است مهارت‌های خلق صدا را آموزش دهند، اما تا حد زیادی روی تمرین‌های اجتماعی‌سازی و درمان یکپارچه‌سازی حسی تمرکز کنند. در حالی که یک آسیب شناس گفتار-زبان بر ایجاد مهارت‌های یادگیری زبان و آموزش به کودک برای ایجاد صداها و تبدیل آنها به کلمات و جملات تمرکز خواهد کرد.

اگر کودک شما اصلا صحبت نکند، در تلفظ مشکل داشته باشد یا مشکلات وضعیتی که بر تلفظ تأثیر می‌گذارد، گفتار درمانی ممکن است برای او مناسب باشد. در این صورت کاردرمانگر، احتمالاً توصیه می‌کند کودک خود را نزد یک آسیب شناس گفتار و زبان ببرید.

گفتار و کاردرمانی برای اوتیسم

اثربخشی گفتار درمانی و کاردرمانی در کودکان مبتلا به اوتیسم

مطالعه ای که در شماره 12 مجله انجمن روانپزشکی پاکستان منتشر شد، اثربخشی گفتار و زبان درمانی را برای کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم بررسی کرد. این مطالعه روی دو کودک صورت گرفت. آنها را به مدت شش ماه و نیم مورد ارزیابی قرار داد. در ابتدای مطالعه، کودکان توسط یک روانشناس و یک آسیب شناس گفتار-زبان مورد ارزیابی قرار گرفتند و امتیازاتی در مقیاس درجه‌بندی اوتیسم کودکی (CARS) به آنها اختصاص داده شد. پس از شش ماه گفتار و زبان درمانی، نمرات هر دو کودک بالا رفت. می‌توان از این مطالعه نتیجه گرفت که «گفتار و زبان درمانی باعث تقویت گفتار، واژگان، ارتباطات غیرکلامی و کلامی و همچنین جمله سازی در کودکان مبتلا به ASD می‌شود.»

اثربخشی گفتار درمانی و کاردرمانی در کودکان مبتلا به اوتیسم

مزایای کاردرمانی برای اوتیسم چیست؟

مطالعه دوم منتشر شده در جلد 66 مجله کاردرمانی استرالیا به دنبال اثبات اثربخشی کاردرمانی برای کودکان دارای معلولیت بود. این مطالعه شامل کودکانی با طیف وسیعی از تشخیص‌ها بود که تعدادی از آنها اوتیسم داشتند. محققان 39 مداخله کاردرمانی موثر پیدا کردند. رویکردهای بالا به پایین «در مقایسه با رویکردهای پایین به بالا، با هدف بهبود عملکرد کودک، دستاوردهای بالینی بیشتری را به همراه دارد.» محققان همچنین خاطرنشان کردند که مشارکت والدین در کاردرمانی کودک “موثر و ارزشمند” است.

مزایای کاردرمانی برای اوتیسم چیست؟

نقش کاردرمانی برای والدین کودکان مبتلا به اوتیسم

کاردرمانگر کودک شما ممکن است توصیه کند که با کودک خود در درمان شرکت کنید. این می‌تواند مفید باشد؛ به طوری که شما با فرزندتان و ارائه دهنده مراقبت از او همسو باشید. ایفای نقش فعال در جلسات کاردرمانی کودک به شما کمک می‌کند درمان را در خانه اجرا کنید.

کارن رازون (Karen Razon)، کاردرمانگر در اورلاندو، فلوریدا، در مقاله خود که در شماره 74 مجله والدین اوتیسم منتشر شد، توضیح داد که والدینی که سطح استرس بالایی دارند ممکن است از کاردرمانی سود ببرند. رازون توضیح می‌دهد که کاردرمانگران «والدینی را که از نظر عاطفی غرق شده‌اند، با یک عینک جامع نگریستند». یک کاردرمانگر می‌تواند به والدین کمک کند تا سلامت جسمی، عاطفی، معنوی یا اجتماعی خود را بهبود بخشند. به گفته رازون، کاردرمانگر می‌تواند به والدین در پیدا کردن مکانیسم‌های مقابله ای متناسب با سبک زندگی‌شان، طراحی برنامه هفتگی به منظور برآوردن نیازهای فرزندشان و یافتن گروه های حمایتی والدین محلی کمک کند.

در واقع، درمانگران می‌توانند به والدین کمک کنند تا تعادل را در زندگی خود پیدا کنند. او پیشنهاد می‌کند از کاردرمانگر فرزندتان راهنمایی بخواهید یا برای خودتان به یک کاردرمانگر مراجعه کنید. روانشناس نیز ممکن است برای برخی از والدین مناسب باشد.

منبع 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 3 =