وبلاگ

گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک

گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک

گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک موثر است؟ به نظر شما علت تاخیر در گفتار کودکان چیست؟ علائم و راهکارهای درمان دیر حرف زدن کودک چیست؟

گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک به عنوان یک روش اساسی محسوب می‌شود. البته این روش درمانی، هنگامی مفید است که تاخیر در گفتار کودک مربوط به مشکلات زبان و گفتار باشد. در غیر این صورت بعد از تشخیص علت مشکل، اقدامات لازم برای درمان انجام می‌شوند.

هنگامی که کودک قدرت درک زبان را ندارد و قادر نیست به درستی از گفتار استفاده کند، می‌توان از خدمات گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک کمک گرفت. این خدمات شامل روش استفاده کودک از کلمات، نحوه پاسخ‌دهی به درخواست‌ها، دستورها یا سوالات می‌شوند. تست‌های گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک روی اشکال مختلف ارتباط کلامی و غیرکلامی تمرکز دارند. این تست‌ها برای یافتن علت درک پایین کودک از معیارهای استاندارد بهره می‌برند.

تاثیر گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک

گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک تاثیر بسزایی دارد. با استفاده از این روش درمانی می‌توان اختلالات گفتاری کودکان را رفع کرد. عدم درمان این اختلالات باعث مشکلاتی در صحبت کردن، خواندن و نوشتن کودک می‌شود. علاوه براین، مشکلاتی در تعامل و برقراری ارتباط برای کودک ایجاد می‌کند.

استفاده از گفتاردرمانی، اعتماد به نفس کودک را بهبود می‌بخشد. اگر مشکل دیر حرف زدن کودک درمان نشود و ادامه پیدا کند، می‌تواند زمینه ابتلا به افسردگی و انزوا را فراهم کند. گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک موجب افزایش فعالیت کودک و برقراری ارتباط با دیگران می‌شود.

همچنین می‌تواند کودک را به سمت یادگیری بهتر، نوشتن و خواندن سوق دهد. گفتاردرمانی برای دیر حرف زدن کودک یک راهکار موثر است که می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. دیر حرف زدن کودک ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. فرقی نمی‌کند که علت مشکل چیست، مهم اقدام به موقع شما برای رفع مشکل است.

متاسفانه برخی از والدین در مواجهه با دیر حرف زدن کودک یا تاخیر در گفتار ، به این موضوع بسنده می‌کنند که به مرور زمان خوب می‌شود. یا اینکه تصور می‌کنند این مشکل ارثی است و چون پدر خانواده هم تا سن 4 سالگی صحبت نکرده است، کودک آنها هم دچار تاخیر در گفتار شده است. والدین کودکانی که با مشکل دیر حرف زدن مواجه هستند باید بدانند در صورت سهل انگاری باید منتظر تبعات آن باشند.

آیا کودک من هم تاخیر در گفتار دارد؟
حرف نزدن کودک تا چه سنی طبیعی است؟
چه زمانی باید نگران حرف نزدن کودک باشیم؟
علت دیر حرف زدن کودک پسر یا دختر چیست؟
چه راهکارهایی برای درمان دیر حرف زدن کودک وجود دارد؟

اینها تعدادی از سوالاتی است که والدین کودکان می‌پرسند. در این مقاله می‌خواهیم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم. علاوه براین، درباره تاثیر گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک هم صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک

تاخیر در گفتار کودک چیست؟

تاخیر در گفتار یک نوع اختلال ارتباطی است که در برخی کودکان دیده می‌شود. معمولا کودکان مبتلا به تکامل جسمی رسیده اند؛ اما نمی‌توانند یک عبارت کامل را بیان کنند. آنها به کمک تعداد محدودی از کلمات، منظور خود را می‌رسانند. به نظر می‌رسد، سرعت تکامل توانایی‌های زبانی در این کودکان کمتر از دیگران است. بنابراین نمی‌توانند کلمات را به خوبی درک کنند و در صحبت کردن با مشکل مواجه می‌شوند.

دلایل تاخیر در گفتار کودکان

گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک ، علت دیر حرف زدن کودک پسر یا دختر چیست؟ علت اصلی تاخیر در گفتار کودکان مشخص نیست. اما به نظر می‌رسد تاخیر در تکلم کودکان ناشی از چندین مشکل باشد. یعنی مشکلات شنوایی، گفتاری و اختلالات روانشناختی می‌توانند زمینه ابتلا به این مشکل را فراهم کنند. کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم (ASD)، سندرم داون و ناشنوایی در معرض مشکل تاخیر در گفتار هستند.

نمی‌توان گفت که همه کودکان مبتلا به اوتیسم دچار تاخیر در گفتار هستند. با این حال، ابتلا به این بیماری تاثیر منفی روی ارتباطات فرد می‌گذارد. کودکان اوتیسمی، تماس چشمی برقرار نمی‌کنند و دچار نقص در مهارت‌های گفتاری و ارتباطی هستند.

اختلالات شنوایی باعث می‌شود کودک، صدایی را نشنود. در نتیجه نمی‌تواند یاد بگیرد که چطور ارتباط برقرار کند. این امر موجب می‌شود بیشتر کودکانی که دچار اختلالات شنوایی هستند، تاخیر در تکلم داشته باشند. ناتوانی ذهنی هم می‌تواند باعث تاخیر در گفتار کودکان شود. همچنین کودکان مبتلا به نارساخوانی و اختلالات یادگیری در معرض ابتلا به مشکل تاخیر در حرف زدن قرار دارند.

پیشنهاد می کنیم مقاله دلایل و راهکارهای درمانی دیر حرف زدن کودک را مطالعه کنید.

آیا کودک من تاخیر در گفتار دارد؟

ممکن است این سوال در ذهن شما هم وجود داشته باشد. در این صورت، باید بدانید که فهمیدن پاسخ سوال کار چندان سختی نیست. فقط کافی است مهارت های گفتار و زبان کودک خود را با همسالانش مقایسه کنید.

دلایل تاخیر در گفتار کودکان | گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک

حرف نزدن کودک تا چه سنی طبیعی است؟

با توجه به اینکه همه کودکان از سن مشخصی شروع به حرف زدن نمی‌کنند، نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سوال داد. با این حال، معمولا کودکان می‌توانند اولین کلمه فارسی را در 12 ماهگی بیان کنند.

به مرور زمان، دامنه کلمات آنها گسترش پیدا می‌کند و در سن 18 ماهگی به 50 کلمه می‌رسد. فرزند شما در سن 2 سالگی باید بتواند جملات و عبارت‌های دو کلمه ای را بیان کند. هنگامی که به سن 4-3 سالگی می‌رسد، داستان‌های کوتاهی را تعریف می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله حرف نزدن کودک تا چه سنی طبیعی است؟ را مطالعه کنید.

حرف نزدن کودک تا چه سنی طبیعی است؟ | گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک

گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک

چه زمانی باید نگران حرف نزدن کودک باشیم؟

سن حرف زدن کودک به عنوان نقطه عطفی در زندگی او محسوب می‌شود. به همین علت دیر حرف زدن کودک باعث نگرانی والدین می‌گردد. با توجه به آنچه گفتیم اگر فرزند 2 ساله شما نمی‌تواند جملات ساده و کوتاه را بیان کند، بهتر است به یک مرکز گفتاردرمانی مراجعه کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله چه زمانی به گفتار درمانی مراجعه کنیم؟ را مطالعه کنید.

علائم تاخیر در گفتار کودکان

معمولا کودک در 2 ماهگی می‌تواند صداهایی از خود دربیاورد. او تلاش می‌کند از طریق صدا درآوردن و حرکات خود با شما ارتباط برقرار کند. اگر کودک شما چنین توانایی ندارد، می‌تواند اولین زنگ خطر برای تاخیر در گفتار باشد. به مرور زمان، توانایی‌ها و مهارت‌های کودک گسترش پیدا می‌کنند.

معمولا وقتی کودکان به 18 ماهگی می‌رسند، می‌توانند والدین خود را با کلمات ساده ای مانند «بابا» و «ماما» صدا کنند. دامنه گفتاری کودکان 2 ساله حداقل 25 کلمه است. یعنی یک کودک 2 ساله در حالت عادی می‌تواند حداقل 25 کلمه را بیان کند. در غیر این صورت، دچار تاخیر در گفتار شده است.

ناتوانی در استفاده از عبارت‌های دو کلمه ای در کودکان 2.5 ساله هم می‌تواند یکی از علائم تاخیر در گفتار باشد. اغلب کودکان 3 ساله، دامنه وسیعی از واژگان را در صحبت‌های خود به کار می‌برند.

اگر فرزند سه ساله شما هنگام درخواست چیزی، اسم آن را نمی‌برد یا اینکه دامنه کلمات او به 200 کلمه نمی‌رسد، بهتر است با یک گفتاردرمانگر مشورت کنید. فرقی نمی‌کند کودک در چه سنی باشد، اگر نتواند کلماتی که قبلا یاد گرفته است را بیان کند، دچار تاخیر در گفتار می‌باشد.

علائم تاخیر در گفتار کودکان

انواع اختلال تاخیر در گفتار کودکان

تاخیر در گفتار کودک انواع مختلفی دارد و به صورت‌های پذیرا، بیانی یا ترکیبی از این دو است.

– تاخیر در گفتار پذیرا

هنگامی که کودک برای درک زبان با مشکل مواجه می‌شود، تاخیر در گفتار پذیرا رخ می‌دهد. ممکن است کودک در این وضعیت نتواند کلمات را به درستی درک کند یا در استفاده از کلمات مشکل داشته باشد.

– تاخیر در گفتار بیانی

کودکانی که دچار این اختلال هستند در برقراری ارتباط کلامی مشکل دارند. به همین علت نمی‌توانند کلمات را درست تلفظ کنند. گاهی اوقات، ترکیب جملات برای آنها سخت می‌شود. شدت و مدت تداوم انواع تاخیر گفتاری متفاوت است. گفتاردرمانگر از طریق بررسی تفاوت‌ها می‌تواند راهکار مناسبی را برای درمان مشکل کودک پیدا کند.

عواملی که احتمال دیر حرف زدن کودک (تاخیر در گفتار) را افزایش می‌دهند.

کارگروه خدمات پیشگیرانه آمریکا معتقد است که برخی عوامل می‌توانند احتمال ابتلا به تاخیر در گفتار را افزایش دهند. این عوامل که از آنها با عنوان فاکتورهای خطر یاد می‌کنند شامل مرد بودن (جنس مذکر)، نارس به دنیا آمدن، وزن کم در زمان تولد، سابقه خانوادگی ابتلا به مشکلات گفتاری یا زبانی و پایین بودن سطح تحصیلات والدین می‌شوند. بر این اساس می‌توان گفت اختلال دیر حرف زدن در کودکان پسر بیشتر از دختران است.

 گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک

چطور می توان اختلال تاخیر در گفتار (دیر حرف زدن کودک) را تشخیص داد؟

گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک ، اگر متوجه شدید فرزند شما دچار این اختلال است، پیشنهاد می‌کنیم حتما با متخصص گفتاردرمانی، متخصص شنوایی‌سنجی، متخصص اطفال، روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید.

در مواقعی که فرزند شما در درک زبان مشکل دارد و نمی‌تواند با دیگران ارتباط کلامی برقرار کند، گفتاردرمانگر می‌تواند به شما کمک کند. در ابتدا نحوه استفاده کودک از کلمات و پاسخ دهی او را مورد بررسی قرار می‌دهد. این کار را به وسیله تست‌های زبانی انجام می‌دهد.

در این تست‌ها برای سنجش علت درک پایین کودک از معیارهای استاندارد و غیررسمی استفاده می‌شود. ممکن است حس کنید فرزند شما مشکل شنوایی دارد. برای بررسی این مسئله بهتر است به یک متخصص شنوایی سنجی مراجعه کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله متخصص گفتاردرمانی کودکان چه اختلال هایی را درمان می کند؟ را مطالعه کنید.

راهکارهایی برای درمان دیر حرف زدن کودک

روش‌های درمان تاخیر در گفتار کودکان متنوع هستند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

1- نقش گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک

گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک روش موثری است. متخصص آسیب شناسی گفتار و زبان یا گفتاردرمانگر در ابتدا به بررسی وضعیت گفتار و زبان کودک شما می‌پردازد. او تلاش می‌کند تا علت تاخیر کلامی کودک را پیدا کند.

برای این منظور از راهکارهای مختلفی مانند ماساژدرمانی، بازی درمانی و… بهره می‌برد. جلسات گفتاردرمانی برای دیر حرف زدن کودک به صورت انفرادی برگزار می‌شوند. این جلسات به مدت 45-30 دقیقه طول می‌کشند. تعداد و فاصله بین جلسات با توجه به شدت مشکل کودک تعیین می‌شود.

گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک

برخی از تمرینات گفتاردرمانی در منزل ( گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک )

– کاهش ساعات تماشای تلویزیون و استفاده از موبایل
– صحبت کردن زیاد با کودک
– انجام تمرینات همراه بازی کردن
– خواندن کتاب برای کودک
– تقویت گفتار کودک به وسیله تماس چشمی، تقلید صداسازی‌های کودک، پاسخ‌های کلامی و…
– آواز خواندن با کودک

معرفی بعضی از مراکز گفتاردرمانی در شرق تهران

گفتاردرمانی در نارمک

گفتاردرمانی در رسالت 

گفتاردرمانی در تهرانپارس 

2- مراجعه به متخصص شنوایی سنجی

گاهی اوقات تاخیر در گفتار، ناشی از اختلالات شنوایی است. برای تشخیص به موقع مشکل شنوایی، توصیه می‌کنیم از سن 4 ماهگی نسبت به واکنش‌های شنوایی کودک خود حساس باشید. در صورت وجود مشکل شنوایی، حتما به متخصص شنوایی سنجی مراجعه کنید.

مراجعه به متخصص شنوایی سنجی

3- درمان دیر حرف زدن کودک با استفاده از طب سنتی

یکی از روش‌هایی که برای درمان دیر حرف زدن کودک به کار می‌رود، طب سنتی است. متخصصان طب سنتی بر این باورند که خوردن مواد غذایی سرد مانند لبنیات، لواشک و خیار برای کودک خوب نیست. بسیاری از افراد برای باز کردن زبان کودک از تخم بلدرچین استفاده می‌کنند. در طب سنتی هم به مصرف تخم مرغ، تخم کفتر، تخم بلدرچین، بادام، تخم اردک و روغن زیتون توصیه شده است.

4- دارودرمانی

گاهی اوقات پزشک تشخیص می‌دهد که برای رفع موانع یادگیری گفتار و زبان، کودک باید دارو مصرف کند. البته خدمات گفتاردرمانی و انجام تمرینات در خانه هم باید ادامه پیدا کنند.

دارودرمانی

سخن پایانی درباره گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک

گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک به عنوان یک راهکار موثر شناخته می‌شود. گفتاردرمانگر از طریق بررسی وضعیت گفتار و نحوه بیان کلمات توسط کودک می‌تواند علت مشکل را ریشه یابی کند. سپس اقدامات درمانی لازم را انجام می‌دهد. اگر کودک شما هم با این مشکل مواجه است، می‌توانید به مرکز گفتاردرمانی تهرانپارس مراجعه کنید. این مرکز با استفاده از متخصصین مجرب و تجهیزات پیشرفته، خدمات موثری را به شما ارائه می‌دهد. اگر تجربه ای در زمینه استفاده از گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک دارید، لطفا با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 2 =