وبلاگ

گفتاردرمانی در کودک دو ساله

گفتاردرمانی در کودک دو ساله

گفتاردرمانی در کودک دو ساله ، آیا کودک سه سال یا کمتر از سه سال دارید؟ آیا کودکتان نمی تواند لغتی را بیان کند؟ آیا کودک شما گریه می کند و به صحبت های شما گوش نمی کند؟ در صورتی که کودک دو ساله شما هنوز هیچ واژه ای را بیان نمی کند، دستورات کلامی شما را اجرا نمی کند و به آنها توجه نمی کند و تمایلی به بازی با اسباب بازی هایش نشان نمی دهد، نیاز است که با ما در مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی امید شرق در ارتباط باشید تا کودک شما به صورت دقیق ارزیابی شود و در صورت نیاز مداخلات درمانی لازم انجام شود.

لطفا به این امید نباشید که این مشکل با بالا رفتن سن کودک برطرف شود. اختلالات کلامی پایه یادگیری بسیاری از مهارت های ارتباطی و اجتماعی است. هر چه زودتر برای درمان کودک اقدام کنید، قطعا نتیجه بهتری کسب می کنید. توجه داشته باشید که سن طلایی برای درمان کودک، دو و نیم تا پنج سال است. اگر سن طلایی آموزش گفتار و زبان را از دست بدهید، احتمالا کودک شما در سنجش ورود به مدرسه نمره کافی کسب نکرده و به مدارس استثنائی فرستاده می شود. معمولا کودکانی با تاخیر در رشد گفتار و زبان، مهارت های نوشتاری ضعیف تری نسبت به همسالان خود در مدرسه دارند و همین موضوع باعث بروز اختلالات خواندن و نوشتن در آنها می شود. اما اگر درمان تاخیر در رشد گفتار و زبان به موقع انجام شود و تاخیر در رشد گفتار با گفتاردرمانی پیوسته درمان شود، مهارت های نوشتاری کودک نیز دچار تاخیر نخواهد شد. والدین عزیز لطفا تاخیر در رشد گفتار کودک خود را جدی بگیرید.

گفتاردرمانی در کودک دو ساله

گفتار درمانی کودک۲ ساله

گفتاردرمانی که با نام آسیب شناسی گفتار و زبان هم شناخته می شود، زیر مجموعه ای از علوم توانبخشی است. گفتاردرمانگر (متخصص بالینی) ، اختلالات ارتباطی، درکی و اختلالات صوت و مشکلات بلع را بررسی می کند و بعد از تشخیص نوع و علت مسئله، بهترین روش درمانی را به کار می گیرد. گفتاردرمانگر تلاش می کند تا به کودکانی که یادگیری زبان مادری برای آنها دشوار است یا نمی توانند به درستی از کلمات استفاده کنند، کمک کند. البته طیف فعالیت های یک گفتاردرمانگر به مسائل گفتاری کودکان محدود نمی شود. بلکه بزرگسالانی که به دلایل مختلف مانند بیماری، تصادف و … قادر به سخن گفتن نیستند هم می توانند از خدمات گفتاردرمانی در شرق تهران بهره ببرند.

پیشنهاد می کنیم مقاله گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک را مطالعه کنید.

روند رشد مهارت های گفتاری کودکان

مهارت های گفتاری کودکان سالم به سرعت رشد می کند. یعنی اگر کودک شما در 1 سالگی فقط یک لغت را بیان می کند در 1 و نیم سالگی قادر است تا 20 لغت را بیان کند. البته این قضیه در مورد بیشتر کودکان صادق است. بنابراین کودک شما در 1.5 سالگی می تواند نیازهای خود را مطرح نماید. وقتی که به 2 سال می رسد، مهارت های گفتاری کودک رشد می کند و دایره کلمات او به 50 کلمه افزایش می یابد. به این ترتیب کودک 2 ساله شما می تواند جملات را با هم ترکیب کند و به صورت خیلی ساده اتفاقات را تعریف کند. یک کودک 24 ماهه می تواند دستورات دو مرحله ای را انجام دهد. یعنی اگر به او بگویید که ” اسباب بازی خود را بردار و داخل سبد بگذار” کودک متوجه صحبت شما می شود و آن را به خوبی درک می کند. معمولا کودکان 2 ساله قادر به تشخیص اشکال و رنگ ها هستند.

گفتاردرمانی در کودک دو ساله

چه زمانی باید به گفتار درمانگر مراجعه کرد؟

گاهی اوقات علائمی در کودک شما نمایان می شوند که نشان می دهند کودک شما دچار اختلالات رشدی است. اگر کودک شما به درستی از مهارت های گفتاری استفاده نمی کند، باید روند رشدی او مورد ارزیابی قرار بگیرد. بهترین کار در این زمان مراجعه به کاردرمانگر و پیگیری روند درمان کودک می باشد. اگر فرزند شما دچار اختلالات گفتاری است، مراجعه ی به موقع شما به گفتاردرمانگر موجب تسریع روند بهبود او می شود. اما اگر به این مسئله اهمیت ندهید، مشکل گفتاری کودک شما حل نمی شود و درصد موفقیت روش های درمانی که کاهش می یابد. به یاد داشته باشید که 3 سال ابتدایی زندگی به عنوان سال های طلایی برای زبان آموزی می باشند. کودک بیش از 80% گفتار را در این مدت یاد می گیرد. بنابراین در صورت مواجه شدن با هر نوع مشکلات گفتاری در کودک خود فورا برای درمان اقدام نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اینکه چه زمانی باید به گفتار درمانگر مراجعه کرد؟ کلیک کنید.

علائم هشدار دهنده برای مراجعه به گفتاردرمانگر

اگر کودک شما دیر حرف می زند یا قادر نیست، اصوات گفتاری را به درستی تلفظ کند لازم است توسط یک گفتاردرمانگر مورد ارزیابی قرار بگیرد. گاهی اوقات کودک نمی تواند به خوبی ارتباط کلامی یا غیرکلامی برقرار کند یا اینکه دچار لکنت زبان (اختلال در روانی گفتار) است در این شرایط هم یک گفتاردرمانگر می تواند به شما و فرزندتان کمک کند. از دیگر علائم هشداردهنده می توان به کم شنوایی یا ناشنوایی، اختلال در بلع، ناتوانی در درک کلام، اختلالات یادگیری، اوتیسم، فلج مغزی و اختلال صدا اشاره کرد. اگر کودک شما 2 ساله است اما به گونه ای صحبت می کند که گفتار وی قابل فهم نیست به گفتاردرمانی مراجعه کنید. یک کودک 24 ماهه طوری صحبت می کند که پدر و مادر می توانند حداقل نیمی از گفتار وی را درک کنند.

معمولا کودکان تا 12 ماهگی برای خداحافظی، دست خود را تکان می دهند یا از ادا و اشاره استفاده می کنند. اگر کودک شما چنین کاری انجام نمی دهد ممکن است دچار اختلال گفتاری باشد. برای بررسی این مسئله می توانید از یک گفتاردرمانگر کمک بگیرید. گاهی اوقات ممکن است کودک 18 ماهه ی شما به جای استفاده از کلمات تمایل داشته باشد تا برای برقراری ارتباط از ایما و اشاره استفاده کند، در این صورت نیاز است تا وضعیت گفتار و بیان وی مورد بررسی دقیق قرار بگیرند. ناتوانی در تقلید صدا تا 1 و نیم سالگی و عدم توجه کودک به صداها قبل از 12 ماهگی هم جزء علائم هشداردهنده به شمار می روند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم یا موارد مشابه بهتر است به یک مرکز گفتاردرمانی مراجعه نمایید تا از سلامت فرزند خود مطمئن شوید.

گفتاردرمانی در کودک دو ساله

چند روش گفتار درمانی برای تشویق کودک 2 ساله به حرف زدن

در این قسمت به چند روش گفتاردرمانی اشاره می کنیم تا با استفاده از آنها، کودک 24 ماهه ی خود را تشویق به حرف زدن کنید. انجام این تمرینات در منزل باعث می شود تا روند درمان کودک شما با سرعت بیشتری سپری شود.

1- استفاده از الگوی گفتاری مناسب

شما (والدین) الگوی رفتاری فرزند خود هستید. یعنی کودک مهارت های آموزشی را از شما یاد می گیرد. به همین علت، در هنگام حرف زدن از کلمات ساده استفاده کنید تا برای کودک قابل فهم باشد. در این صورت کودک شما می تواند متناسب با شرایط سنی خود، مفهوم کلمات را بفهمد و آنها را تکرار کند. در هنگام صحبت کردن به آهنگ کلام، سرعت سخن گفتن، تکرار کلمات، مکث ها و نکاتی از این دست دقت کنید.

2- بازی با صدا و فعالیت های اولیه تولید گفتار

ماساژ و تحریکات دهانی باعث می شوند تا نوزاد اطلاعاتی درباره ی ساختارهای دهانی خود به دست آورد. به این ترتیب می تواند بیشتر صداسازی و تکرار کند. جلسات درمانی به نوزاد کمک می کنند تا بتواند قدرت صداسازی خود را تقویت نماید.

3- بازی با کلمات پرسشی

شما می توانید سوالات ساده اما مرتبط را از کودک خود بپرسید. این سوالات باید با سن کودک متناسب باشند. در ابتدا سوالاتی بپرسید که می دانید کودک شما پاسخ آنها را می داند. بعد به سراغ سوالات سخت تر بروید. برای مثال از او بپرسید که تو پسری؟ سوالاتی بپرسید که بتواند با بله و خیر جواب دهد. اگر در پاسخگویی به این سوالات موفق بود، این روند را ادامه دهید. برای مثال از او بپرسید که چند تا دست دارد؟ یا اینکه غذا چی دوست دارد؟

4- درست کردن یک آلبوم با استفاده از تصاویر بریده شده

ساخت آلبوم تصاویر، یک روش موثر برای تشویق کودک به حرف زدن می باشد. می توانید تصاویری را که کودک شما دوست دارد را ببرید و در یک آلبوم بچسبانید. این تصاویر می توانند عکس خوراکی ها، حیوانات، اسباب بازی ها و … باشند. در هنگام انجام کار درباره ی هر تصویر با کودک خود صحبت کنید. با مشارکت کودک خود تصاویر مرتبط را در صفحات جداگانه قرار دهید.

5- تصحیح اشتباهات گفتاری کودک

هنگامی که درباره ی موضوعی صحبت می کنید، بهتر است از کلمات ساده استفاده کنید و آنها را آهسته به کار ببرید. این کار باعث می شود تا کودک مفهوم صحبت های شما را درک کند. در این صورت کودک توانایی پردازش ذهنی موضوع را خواهد داشت. فرزند خود را مورد خطاب قرار دهید و اجازه دهید تا بتواند بعد از پردازش ذهنی، پاسخ مناسبی ارائه دهد.

6- تکرار کلمات و گسترش جملات کودک

درست است که کودکان مبتلا به مشکلات گفتاری به آموزش مهارت های مرتبط دارند، اما نکته ی مهم در این زمان، صبر و حوصله است. یعنی اگر کودک شما نتوانست جمله ای را به صورت کامل بیان کند، خود را کنترل کنید و با لحن طبیعی جمله ی او را تکرار کنید و گسترش دهید. برای مثال اگر کودک شما گفت غذا ؟ بهتر است بگویید که گرسنه شدی؟ غذا برات بیارم ؟ در این موقع هرگز از عباراتی مانند ” درست حرف بزن ” یا ” منظورت چیه؟” استفاده نکنید. چرا که این عبارت ها بار منفی دارند.

7- خواندن شعرهای کودکانه

زمانی که کودک شما سرحال است می توانید برایش شعر بخوانید. خواندن شعرهای ساده و آهنگین موجب می شود تا کودک شما شروع به صداسازی کند. در این زمان با لبخند به او نگاه کنید و هنگامی که او مکث می کند، شما ادامه دهید و آواسازی کنید. با این کار کودک یاد می گیرد که مدتی را صحبت کند و سپس اجازه دهد تا فرد مقابل سخن بگوید. این روش، مهارت رعایت نوبت در صحبت کردن و گوش دادن را در کودک تقویت می کند.

گفتاردرمانی در کودک دو ساله

8- استفاده از گفتار کودکانه

کودکانی که سن کمی دارند قادر نیستند تا مفهوم تمام جملات و کلمات شما را درک کنند. بهتر است در چنین شرایطی از گفتار کودکانه استفاده نمایید. اما به این نکته دقت داشته باشید که نباید در همه شرایط از این روش استفاده کنید. چون استفاده مداوم از این روش باعث می شود تا کودک شما به این لحن عادت کند و کلمات جدیدی یاد نگیرد. این مسئله روند کار را برای شما سخت تر خواهد کرد.

9- تقویت تلاش های کودک برای یادگیری

هنگامی که کودک شما در تلاش است تا بتواند ارتباط برقرار کند، به او نگاه کنید و صدا ها، خنده ها و حالات صورت او را تقلید کنید. با این کار می توانید تلاش های کودک خود را تقویت نمایید. “دالی بازی” و ” بای بای کردن” را به فرزند خود آموزش دهید.

10- آشنا کردن کودک با وسایل

کودکان به شدت کنجکاو هستند و مدام در پی یافتن چیزهای جدید و شناخت وسایل اطراف خود می باشند. شما می توانید وسایل مختلف را در اطراف کودک قرار دهید و شروع به صحبت درباره ی آن نمایید.

سخن پایانی درباره گفتاردرمانی در کودک دو ساله

کودکان به مرور زمان از تعداد کلمات بیشتری در صحبت های خود استفاده می کنند. اگر متوجه اختلالات گفتاری در کودک 2 ساله خود شدید، از یک گفتاردرمانگر کمک بگیرید. مراجعه به موقع تاثیر بسزایی در بهبودی زودهنگام کودک شما خواهد داشت. تشخیص سریع و شروع استفاده از خدمات گفتاردرمانی، درصد موفقیت روش های درمانی را افزایش می دهند. بنابراین در صورت مشاهده ی علائم وجود اختلال، با یک گفتاردرمانگر مشورت نمایید. توجه داشته باشید که گفتاردرمانی در کودک دو ساله نقش مهمی در بهبود مشکلات بیان و گفتار وی دارد. با شروع درمان در این سن، روند بهبود تسریع پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =